Borås satsar på järnvägen
Ynka dussinet meter räls är det som fattats för att Stena Recycling på ett smidigt sätt ska kunna hantera järnvägsvagnar. Stenas Nohab-byggda TMZ-lok är nämligen längre än de växellok som järnvägsbyggarna i 90-talets början tänkte sig.
– Stena Recycling satsar på egen järnvägstrafik i hela landet. När spåret här är iordning ska vi köra metallskrot från Borås till fragmenteringen i Halmstad på egna tåg. Vi räknar med att transportera över 10 000 ton mer år på detta sätt, säger Thomas Högfeldt, chef för Stenas filial på Nordskogens industriområde i Borås.
Tågtransporterna är en del i ett upplägg för effektiv logistik där jättetruckar hanterar containrar.
– Vi vinner i effektivitet, men också på miljösidan. Dieselåtgången blir mindre än en tredjedel jämfört med lastbilstransporter, säger produktionsansvarige Christian Cronvall.
Industrispåret finns sedan länge på industriområdet. Men det lär aldrig ha använts. Nu är det dags!
En kvarts miljon beräknas de 12 metrarna kosta, inklusive en del upprustning av industrispåret. Tidens tand har satt spår. Kommunen ska stå för det mesta, Stena står för drygt 40 000. Möjlighet finns att i framtiden använda spåret också för andra transporter.
Stena Recycling i Borås
Vid filialen på Nordskogen sorteras och bearbetas över 60 000 ton återvinningsmaterial per år. Papper, well, plast, metaller.
Sorterat returpapper går direkt till slutanvändare, bruken. Metallerna går i stor utsträckning vidare till fragmentering vid Stenas anläggning i Halmstad.