Annons

"Borås kan hjälpa Göteborg"

Göteborg har hasat ner till tredje plats bland storstäder. Rudolf Antoni ser att Borås kan hjälpa staden i väster ur svackan.
Näringsliv • Publicerad 16 maj 2008
Hjälp till Göteborg kan komma via motorvägen - men också via Götalandsbanan. Rudolf Antoni ser möjligheter. FOTO INGEMAR BRINK
Hjälp till Göteborg kan komma via motorvägen - men också via Götalandsbanan. Rudolf Antoni ser möjligheter. FOTO INGEMAR BRINKFoto: 

Göteborg är vi vana att se som Sveriges näst största stad. Dessutom i långa tider riksledare i tillväxt. Som arbetsmarkandsregion har Malmö nu smugit om Göteborg och tillväxten i älvstaden har falnat. Stockholm och Malmö drar ifrån.

– Malmö har gjorts tillgängligt för hela Skåne. Det rämjar skånska utvecklingen. Göteborg bör också vidga sin horisont, se åtminstone Borås, Trestad och Varberg som delar i sin region, säger Rudolf Antoni, näringspolitiskt ansvarig distriktsansvarig vid Fastighetsägarnas Boråskontor. Nuvarande definition av Göteborgsregionen omfattar i stort förortskommunerna.

Annons

Antoni har tidigare varit verksam vid SOM-institutet vid Göteborgs universitet. Det är undersökningar därifrån som Antoni har som underlag för sina linje.

– Samtidigt som Borås förs in i Göteborgsregionen är det viktigt att fortsätta utveckla staden som centrum och motor för Sjuhärad. Här finns inget motsatsförhållande, anser Rudolf Antoni.

Här pekar han också på Malmö som exempel.

– Där lanserades Öresundsregionen tidigt, innan någon fattade vad det var. Malmö ser sin roll i Köpenhamns kraftfält samtidigt som man har ledarrollen för skånsk tillväxt.

Pågatågen, ett nät av pendeltåg, hör till framgångsfaktorer i syd.

– Citytunneln är snart klar och ger ytterligare fördelar. Motsvarigheten i Göteborg fortfarande bara på diskussionsstadiet. Samma sak med ny älvförbindelse.

Endast en älvförbindelse ligger hyggligt nära, för gångare och cyklister.

Utan Götalandsbana ser Rudolf Antoni stor risk att Göteborg hamnar vid sidan. Med snabbtåg i europakorridoren Stockholm – Malmö, utan förbindelse västerut via Borås ser det inte bra ut för Västsverige. Han ser Götalandsbanan som viktigare för Göteborg än för Borås.

–Tillgången på spännande människor styr tillväxten. Snabba förbindelser behövs för att föra samman dessa.

Och visst har Borås och Sjuhärad mycket kreativa människor att bjuda på. Det gäller i andra riktningen också.

Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons