Anställer mitt i krisen: ”Vi får jobba hårdare för att lyckas nu”
Blandade känslor. Så beskriver Johan och Marielle Andersén känslan av att satsa mitt i en kris. Ovissheten är stor just nu i många branscher, inklusive deras egen, men valet var ändå enkelt.
– Vi har högt satta mål och måste satsa för att nå dit, säger Marielle Andersén.
Adgrowth, som beskriver sig själva som en digital byrå som bland annat jobbar med webbutveckling och marknadsföring, har gått från 19 till 22 anställda senaste månaderna.
– När allt det här började hade vi kunder som ville pausa projekt. Samtidigt märkte vi av att andra kunder ville få hjälp att bli mer digitala - och gärna snabbt, säger Johan Andersén.
Krisen skapade också en annan rörlighet på arbetsmarknaden och Adgrowth valde att slå till. Tre rekryteringar har gjorts under våren, två kommer från andra bolag och den tredje är en student som börjar sin anställning formellt i juni.
– Vi har hela tiden en beredskap för om det värsta skulle hända – men vi måste satsa om vi vill stå längst fram efter krisen. I vårt värsta scenario får vi jobba med produktutveckling istället, säger Johan Andersén.
Han konstaterar dock att det var betydligt enklare att lyckas för bara ett halvår sedan:
– Vi får jobba hårdare för det nu.
Här saknas innehåll
Boråsentreprenören Dennis Lenberg är en av delägarna i Adgrowth, och sitter även som ordförande i föreningen Företagarna. Där möter han just nu många företag i kris som söker sig dit för rådgivning. Han konstaterar att kontrasterna gör vardagen ovanligt färgstark.
– Det är både tragiskt och tufft, men så finns det också inslag som är positiva. Jag kan sitta i ett möte med någon som måste belåna sitt hus, för att sedan gå till Adgrowth och ta del av framåtandan här.
Dennis Lenberg konstaterar att företagande alltid är ett risktagande - något som märks av väldigt tydligt nu.
Redan innan coronaviruset och covid-19 kom spådde bedömarna att ekonomin skulle gå in i en mjukare lågkonjunktur. Istället har stora delar av ekonomin helt stannat av.
Johan Andersén skiljer dock på coronakrisen och lågkonjunkturen.
– Under en lågkonjunktur kan ju de flesta ändå arbeta som vanligt och åka ut och träffa sina kunder – men nu med alla restriktioner som råder så är det ju coronaviruset som driver på den digitala utvecklingen.
Många av Adgrowths kunder har också drabbats av coronakrisen, och det är inte alla som har möjlighet att ställa om.
– Vi har en viktig kund för oss som är verksam inom resebranschen. De kommer inte att kunna betala på ett bra tag framöver, men vi väljer att se det som en investering i vårt samarbete. Man kan inte alltid jobba så, men ibland är det vad som krävs, säger Johan Andersén.