Hermansson: Rädsla stoppade bussflytt
I själva verket har det länge rått stor enighet om att torget inte erbjuder den bästa trafiklösningen.
Men rädslan för boråsarnas vrede avhöll redan för flera år sedan de folkvalda från att flytta bussarna.
Att krocka med opinionen bedömdes av många boråspolitiker som någon väsentligen farligare än att behöva leva med en tillkrånglad trafikmiljö.
Redan 1999 var tankarna på en flytt till Allégatan så långt framme att ett konkret förslag diskuterades i fullmäktigegrupperna. Men då var opinionsläget sådant att affärsidkares vilja och bilisters bekvämlighet bedömdes som väsentligare än en praktisk lösning för stadstrafiken.
@Normal:Moderata fullmäktigeledamoten Nancy Kindblad skrev samma år i en debattartikel något som väl täckte delar av åsikterna i fullmäktige: ”Nu önskar tydligen en liten grupp kommunala planerare att centrumhandeln drastiskt skall minska. Det ombyggda och mycket väl fungerande Södra torget skall bli av med sina bussar och dessa skall istället utgå från Allégatan. Avgaserna kommer att tränga in i butikerna utefter affärsgatan vilket kan resultera i minskad kundtillströmning i centrum.”
”Framtidstrafiken”, som den utredning som arbetats fram kom att kallas, förpassades rask till arkivhyllorna.
Nu talar flera av de politiker som 1999 gjorde tummen ner för en flytt om att dagens situation kunde ha varit en annan. Det hela föll nog främst på bristande vilja till förankring av förslagen över partigränserna.
Men med tiden har opinionsläget svängt. Idag är det näringsidkare i centrum som ligger på kommunen med egna förslag om att stänga av gator för biltrafik. Och man erbjuder sig dessutom att vara med och betala för kalaset. Inte heller boråsarnas eventuella opinionsyttringar skrämmer lika mycket nu som då.
De senaste dagarna har trafikdebatten snurrat kring söndagens olycka. Flera av de folkvalda har i ljuset av det inträffade passat på att byta ut gamla uppfattningar. Även före detta tongivande politiker, som vägvalets Björn Wahllöf, har uppenbarligen svängt. Ända fram till sin avgång som kommunalråd med ansvar för tekniska nämnder var det ”kära gamla Södra torget” som gällde för hans del.
Den som för ett ögonblick tar veckans politiska mobilisering för en flytt bort från Södra torget som intäkt för att det nu kommer att ske snabba och kraftfulla åtgärder kommer att bli besviken.
Det är knappast rimligt att ens våga hoppas på någon förändring av dagens situation före slutet av 2011. Placeringen av stadstrafikens centrumpunkt måste hanteras med hänsyn till stadsplaneringens prioriteringar, linjedragning och önskad turtäthet.
Dagens trafikförsörjningsplan gäller till 2010. Så sent som för en månad sedan smög det med sig en liten skrivning i ett yttrande till Västtrafik över en verksamhetsplan, om att nästa adress för stadstrafikens centrumpunkt skulle bli Resecentrum. Detta förslag kommer det endast med största svårighet att samla en majoritet kring.
Allt talar istället för att nästa hållplats för busstrafiken blir Allégatan – och därmed väntar en avstängning för all annan trafik mellan Åsbogatan och Lilla Brogatan.
Men vad ska hända med Södra torget? Ska det bli ett kullerstensklätt tomrum mitt i staden? Knappast. Varför inte utlysa en internationell tävling om vad denna attraktiva och historiskt viktiga del av stadsrummet ska användas till?