Toppbetyg från hyresgäster
– Det känns jättebra, ett kvitto på att vi förbättrat oss, säger Magnus Hjelmgren, vd.
Det kommunala bostadsbolaget undersöker vartannat år vad hyresgästerna tycker om sin värd.
Sedan starten 2002 har betyget blivit allt högre.
I år hamnar det för första gången strax över fyra (av fem möjliga).
– Kanonbra. Vi når också nästan alla de mål vi själva satt upp, säger Hjelmgren.
1 800 svar
Nära 1?800 hyresgäster har tyckt till och svarat på 29 frågor om bland annat trivsel, trygghet och skötsel.
– Resultatet kan skilja sig om man går ned på ett enstaka fastighetsområde. Men alla våra områden – Kinna, Fritsla, Skene och ytterområdena – har höjt sig.
– Och eftersom så många svarat är enkäten ganska tillförlitlig.
Efter den förra enkäten 2006 började Marks Bostad mer aktivt följa upp och förbättra de punkter som kändes mest angelägna.
Satsat på trygghet
Det tror Magnus Hjelmgren har gett utslag.
– Det är distinkta frågor, inget flummigt. Därför är det ganska lätt att sätta konkreta mål och jobba för att nå dem.
Ett exempel är satsningen på trygghet. Där har bolaget försökt förbättra belysningen i bostadsområden.
Ökad trivsel
Trivseln har ökat genom att hålla nedskräpningen borta samt ordna aktiviteter för bland annat ungdomar.
Senare i år kommer de anställda att samlas och sätta nya mål inför nästa undersökning.
– Bara för att vi förbättrar oss slår vi oss inte till ro. Det är viktigt att vi handlar snabbt annars glöms förbättringsarbetet lätt bort och hyresgästerna kan tycka att det inte händer något.
Cirka 60 procent av Marks Bostads 3?000 hyresgäster svarade på enkäten.
År 2006 blev helhetsbetyget 3,95. I år 4,01.
Att hyresgästerna trivs i sin lägenhet och känner sig trygga fick högst betyg, 4,5.
Sämst betyg fick frågan om att bolaget är aktsamt och städar efter inhyrda hantverkare, 3,5.