Annons

Orusttrafiken kritiseras av åkare

Orusttrafikens system med allt fler underleverantörer får kritik.
– De har hittat ett sätt som gör att de klarar sig jävligt bra själva. De håvar in pengarna och de små bussbolagen får ta ansvaret, säger Uno Kjellsson på VL Buss.
Mark • Publicerad 14 februari 2008

BT berättade i går att Orusttrafiken vann upphandlingen om skolskjutsen i Mark, men kommer troligen inte att köra alls med egen personal utan fördelar turerna mellan olika underentreprenörer.

– På det viset slipper de själva stå för investeringarna på uppställningsplatser och fordon. De lägger ut jobbet på smååkare som får krympa på sina egna marginaler om de ska ha jobb överhuvudtaget, säger Uno Kjellsson.

Annons

Orusttrafikens vd Stefan Magnusson förnekar att syftet är att slippa göra egna investeringar, men bekräftar att företaget har börjat lägga ut allt mer av skolskjutstrafiken på lokala åkare.

– Allmänheten tycker att det är viktigt att behålla kontinuiteten, och om entreprenören ställer upp på våra värderingar så är det ingen större skillnad för oss om de kör eller om våra anställda kör, säger han.

Vari ligger vinsten för er? Har ni blivit effektiva på upphandlingar och har därigenom hittat en lönsam affärsidé?

– Självfallet vill vi tjäna någon krona, men jag tänker inte gå in på detaljer i våra affärsuppgörelser.

Enligt Stefan Magnusson är företagets strävan är att hitta den mest praktiska lösningen i varje enskilt fall. När de exempelvis tog över skolskjutsen i Bollebygd för två-tre år sedan valde Orusttrafiken att huvudsakligen sätta in egen personal.

Buss i Väst, ett samarbetsorgan för ett fyrtiotal mindre bussbolag, har inga synpunkter på systemet att lägga ut körningarna på underentreprenörer.

– Orustrafiken har hittat ett vinnande sätt att ta hem anbud på, och om det är deras affärsidé är det bara att gratulera dem, säger vd Marie-Louise Bergkvist.

Det är kommunen som avgör vilka krav som ska ställas på skolskjutsentrerprenörerna. Uno Kjellsson tycker att kommunen borde ställa krav på att den som får anbudet också kör en viss andel själv.

– Den synpunkten ska jag ta med mig och titta på hur det ser ut i andra kommuner, säger kommunstyrelsens ordförande Pelle Pellby (s).

Han tycker att A och O är att entreprenören uppfyller kraven på säkerhet och funktion.

– Sedan är vi skyldiga enligt lag att ta anbudet med lägst pris.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons