Annons

Målet: Kommunens orter ska knytas ihop med nya cykelleder

Kommunen ska jobba för att knyta ihop Marks orter med cykelvägar.
För att det ska vara möjligt måste man jobba på ett helt annat sätt jämfört med idag, menar kommunalrådet Ulf Dahlberg (S).
– För den politiska ledningen har detta jättehög prioritet, säger han.
Mark • Publicerad 17 januari 2024
Arne Ekberg, till vänster, var nöjd med mötet om cykelsituationen i Mark med Ulf Dahlberg och de andra i kommunledningen.
Arne Ekberg, till vänster, var nöjd med mötet om cykelsituationen i Mark med Ulf Dahlberg och de andra i kommunledningen.Foto: Daniel Horn

Under måndagen träffade representanter för Cykelfrämjandet flera chefer och politiker i kommunledningen för att prata om vad kommunen kan göra för att få fler att börja cykla. Bakgrunden var bland annat en rapport som Cykelfrämjandet gjort om cykelvägar i Mark. Efteråt rådde stor optimism kring kommande åtgärder.

– Det var ett mycket konstruktivt möte. Jag tror att det kommer resultera i många bra saker för invånarna framöver, säger Arne Ekberg, ordförande för Cykelfrämjandet i Sjuhärad.

Annons

Ulf Dahlberg säger att det viktigaste nu är att knyta ihop kommunens orter med varandra. Men det handlar inte om att bygga nya cykelvägar utmed större vägar, för det är alldeles för dyrt.

– Vi måste hitta en annan standard än vi har idag. Det är inte framkomligt att vi i hela kommunen lägger tio miljoner kronor för 800 meter gång- och cykelbana, som vi gör i Torestorp. Därför måste vi hitta olika lösningar på olika platser, säger han.

I höstas träffade han och andra i kommunledningen olika byalag i Mark och fick då berättat för sig hur man tog sig fram förr i tiden mellan orterna. Många av de skogsvägarna och vägarna finns fortfarande kvar.

– På andra sidan Viskan i Rydal finns en äldre väg som knyts ihop med vägen som går mellan Ginkalunda och Kinnaström. Det skulle alltså vara möjligt att skapa en cykelväg mellan Rydal och Kinna idag, säger Ulf Dahlberg och fortsätter:

– Att skapa cykelleder på det sättet innebär både mindre ingrepp och kostar inte alls lika mycket. Det här hoppas jag att vi kan göra i samverkan med kommuninvånarna.

Ulf Dahlberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Mark
Ulf Dahlberg (S), kommunstyrelsens ordförande i MarkFoto: Daniel Horn

Ulf Dahlberg säger att arbetet med sådana här cykelleder kommer tas med i nästa budgetprocess som inleds i mars och att de kommer att ha hög prioritet där. Alla förvaltningar, nämnder och kommunala bolag kommer att vara inblandade.

– Ska man få in något i en befintlig verksamhet så måste man vara jättetydlig från politikens sida för att det ska få genomslag, säger han.

Det andra kommunalrådet, Tomas Ekberg (M) håller med om att cykelfrågan är viktig.

– Men även om det är en prioriterad fråga behöver det inte kosta så mycket pengar. Det är också en fråga om inställning och man kan lösa många problem om man kan få de unga att börja cykla till skolan, men då behövs också utbildning i trafikkunskap, poängterar han.

Kjell Svensson var också med på mötet. Han har hållit i cykelfrämjandets arbete med att göra Mark till en bättre cykelkommun och är inne på samma linje:

Annons

– Allt börjar med barnen. Ska vi förändra inställningen till trafiken så kan vi inte börja med att jobba mot 65-åringar, säger han.

Kjell Svensson, Cykelfrämjandet.
Kjell Svensson, Cykelfrämjandet.Foto: Daniel Horn
Lars WendtSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons