Kött ska marknadsföra Öxabäck
Redan innan starten nästa vecka har ryktet börjat spridas och handlaren i byn, Mikael Andersson, har fått en mängd telefonsamtal från när och fjärran.
– Jag tror detta kan bli så attraktivt att fler än jag kommer sälja Öxabäckskött i framtiden, säger han.
Det handlar om flera flugor i en och samma smäll. Uppfödningen av djuren håller landskapet öppet, det närproducerade köttet säljs i lanthandeln, som därmed kan stärka sin ställning.
– En jättebra grej som kan bli en av de saker som gör Öxabäck än mer känt, säger Bengt Bengtsson i bygdelaget.
Det var bygdelaget som tände gnistan 2003. Ett upprop för att rädda det öppna landskapet i trakten från att växa igen ledde till ett möte.
Dit kom bland andra Hans-Olof Johansson och Roland Rickardsson, båda uppfödare på fritiden vid sidan om sina heltidsjobb, och lyssnade.
– Då fick vi idén att närproducerat kött kanske inte var så fel, berättar Hans-Olof.
De pratade vidare med bygdelaget och med Mikael Andersson, som nappade.
– Affären skiljer sig från andra eftersom charkdelen redan idag är så stor. Jag tror på närproducerad mat och mycket närmre kan detta knappast bli.
Nej, djuren betar bland annat på ängen mittemot lanthandeln.
– Vi vill satsa framförallt på kvalitet och skicka de bästa djuren till Mikael, säger Hans-Olof.
Han och Roland Rickardsson har investerat i ett kylsläp dit köttet kommer från slakteriet i Dalsjöfors, för att få en obruten köldkedja.
I dag har de 120 djur men planerar växa om satsningen slår väl ut. På sikt kan det också bli aktuellt att välkomna andra uppfödare i trakten.
– Men vi vill inte bli för stora. Moroten är väl att kunna sälja köttet hos Mikael och att det uppskattas, säger Roland.
Då det handlar om riktigt hängmörat kött från raser som Blonde och Charolais blir det också litet dyrare.
– Men vi säljer redan idag bra kött så jag vet att folk hellre väljer toppkvalitet och närproducerat framför ”industriköttet”, säger Mikael Andersson.