GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kommunens cykelvägar testades: ”Här var det jättetrixigt”

Mark är en av tre utvalda kommuner när Cykelfrämjandet testar cykelvägar.
I veckan var man ute på en cykeltur i centralorten tillsammans med representanter från kommunen och då konstaterades både bra och sämre avsnitt.
Mark • Publicerad 2 juni 2021 • Uppdaterad 8 juni 2021
Cykelfrämjandet bjöd in representanter från Marks kommun på cykelturen, som började vid Mor Kerstins torg.
Cykelfrämjandet bjöd in representanter från Marks kommun på cykelturen, som började vid Mor Kerstins torg.Foto: Lars Wendt

Sju personer var med på cykelturen, fem från Cykelfrämjandet och två tjänstemän från kommunen.

– Vi vill få fler att använda sig av cykel för vi tycker att det både är hälsosamt, bra för samhället och framför allt är det bra för miljön, säger Arne Ekberg, ordförande för Cykelfrämjandet i Sjuhärad.

Förra veckan gjordes den första analysen, i Varberg, och nästa vecka görs en liknande i Piteå. Det är huvudcykelvägar man lägger fokus på.

Cykelturen började vid Mor Kerstins torg i Kinna och gick mot Skene. Vid några ställen längs med vägen stannade man till för att prata om hur det ser ut.

Första stoppet gjordes efter vägen som går in mot Lyckeskolan.

Passagen över vägen in till Lyckeskolan ansågs trixig och cykelvägen väl smal.
Passagen över vägen in till Lyckeskolan ansågs trixig och cykelvägen väl smal.Foto: Lars Wendt

Den behöver man korsa för att komma in på cykelvägen på andra sidan, som också ansågs väl smal.

– Jag håller med att det var jättetrixigt att ta sig in här, man vill ju hellre fortsätta framåt, säger Jenny Forsberg, teknisk chef, och fortsätter:

– Men vi ska bygga om hela gatan här, så då hoppas jag att man tänker på det.

Lite längre bort, i höjd med den nya skolan, sa hon att det kommer att bli en höjd överfart över vägen för att få ner hastigheten på biltrafiken.

Sträckan längs med Varbergsvägen är en av de mest utnyttjade. Här väcktes frågan om att separera den så att gående har en egen fil.
Sträckan längs med Varbergsvägen är en av de mest utnyttjade. Här väcktes frågan om att separera den så att gående har en egen fil.Foto: Lars Wendt

Turen fortsatte sedan utmed Varbergsvägen och nästa stopp gjordes vid Viskavallen. Här väcktes frågan om det inte var läge att separera gång- och cykelvägen så att gående får en egen del utifrån att sträckan är ganska trafikerad.

– Det påverkar ju framkomligheten rätt mycket och här blir det lätt att man får köra lite sick-sack, sade Axel Pihl.

Framme i Skene tar cykelvägen slut vid Frölish. Den sista biten fram dit är ny och fortsättningen ner mot Gästgivaregården är den som kommunen lyft fram som den mest prioriterade att bygga ut.

Ner mot Viskan rullade det lätt.
Ner mot Viskan rullade det lätt.Foto: Lars Wendt
Här, vid Frölish,  tar den nya cykelvägen slut. Fortsättningen ner mot Gästgivaregården är den sträcka som kommunen valt ut som den mest prioriterade att bygga ut.
Här, vid Frölish, tar den nya cykelvägen slut. Fortsättningen ner mot Gästgivaregården är den sträcka som kommunen valt ut som den mest prioriterade att bygga ut.Foto: Lars Wendt

På vägen ner mot Kungsfors konstaterades det att cykelvägen går igenom en busshållplats, men denna bit är Trafikverkets ansvar eftersom den går längs med 156:an. Samma sak gäller överfarten till Industrivägen vid Kungsfors. Där behöver man korsa både 156:an och Industrigatan för att komma in på cykelvägen.

Här vill ju kommunen leda bort länsvägen via en ny sträckning över Skrålabäcken och så fall öppnar sig möjligheten att se över cykelsituationen.

Vid Kungsfors behöver man korsa både 156:an och Industrigatan för att komma in på cykelvägen.
Vid Kungsfors behöver man korsa både 156:an och Industrigatan för att komma in på cykelvägen.Foto: Lars Wendt

Synpunkterna efter cykelturen ska nu sammanställas och sedan skickas ut till politiker och tjänstemän. Arne Ekberg hoppas att kommunen prioriterar cyklingen framöver.

– Det är en del av samhällsutvecklingen och det gäller även cykelparkeringsplatser i Kinna centrum.

Lars WendtSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.