Afrika lär sig mer om skoldemokrati
I går var 24 lärare, rektorer och ministrar från åtta afrikanska länder på Ängskolan i Skene.
– Det här är tredje gången som vi träffas och nu har de startat två elevråd i Afrika – vilket är något helt nytt för dem. Eleverna har inget inflytande där, när de såg att våra elever kunde hålla ett elevråd själva trodde de först att det var uppgjort på förhand, säger Nils-Erik Johansson, lärare.
Deras reaktioner på ert arbetssätt?
– De är lite oroliga över hur det blir när eleverna får bestämma, men är ändå väldigt intresserade. Tekniksalen trodde de var en ren yrkesutbildning.
Bigirindavisi Ccalide från Senegal gillar vad han ser:
– Alla människor i Sverige är välutbildade. Jag har varit i Spanien, Frankrike, Italien och Belgien tidigare, men de är inte lika öppna och vänliga som svenskarna.
Med sig hem ska gästerna ta ett projekt, exempelvis att starta elevråd i skolor, och vid nästa träff, som äger rum i Elfenbenskusten eller Senegal, kommer dessa projekt att utvärderas.
Ängskolans representant där kommer att vara Brigitte Johansson.
Fotnot
De åtta representerade länderna är Niger, Mali, Burkina Faso, Senegal, Elfenbenskusten, Togo, Burundi och Madagaskar.