Annons

Pontus Westerholm: Monopol bäddar för övertramp

Den fria marknaden sätts ur spel när företag står för både sökmotorer och produkterna.
Pontus WesterholmSkicka e-post
Ledarkrönika • Publicerad 30 juli 2020
Pontus Westerholm
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
I USA uppskattas att över 40 procent av all näthandel går via Amazon, i Tyskland är det drygt 20 procent.
I USA uppskattas att över 40 procent av all näthandel går via Amazon, i Tyskland är det drygt 20 procent.Foto: Bebeto Matthews

I höst kommer Amazon lanseras i Sverige. Det i sig kommer troligtvis inte ha så stor effekt på den svenska marknaden. Men det är en del av ett större mönster där enskilda internationella företag dominerar näthandeln.

I måndagens BT skrev jag om vad som utmärker företag som framgångsrikt växer genom att undvika konkurrens. Såväl företag som partier, som jag då skrev om, vill helst hitta ett område som de kan dominera och slippa konkurrerande aktörer. Amazon är ett exempel på hur detta går till inom näthandeln.

Annons

Genom pressade priser och ett initialt fokus på att skapa en säljplattform för mindre tillverkare har Amazon blivit en dominerande aktör inom näthandeln på flera håll i världen. Allt fler produkter produceras dock av Amazon själv vilket medför risken att plattformen snedfördelar till nackdel för andra producenter.

Konkurrenslagstiftning i västvärlden är primärt utformad för att skydda konsumenterna från prishöjningar. Men maktkoncentrationen på nätet utgår från det motsatta, prispress som gör det både billigare och enklare för kunderna att köpa vad de vill. Vilket gör lagstiftningen tandlös.

Under natten till torsdag, svensk tid, utfrågades cheferna för fyra av världens största företag av representanter för den amerikanska kongressen. Amazons VD Jeff Bezos, Facebooks Mark Zuckerberg, Googles Sundar Pichai och Apples Tim Cook svarade på frågor från den utredningen som pågått det senaste året om företagens dominans inom sina olika områden. Utfrågningen är dock mer ett spel för kamerorna än ett faktiskt behov av svar.

Teknikjättarna kan utnyttja sin dominerande ställning till att ta ut oskäliga avgifter av de företag som använder deras tjänster och kan genom sökresultat gynna sina egna produkter framför konkurrenternas. Google har sedan tidigare dömts till rekordböter av EU för fixa sökresultaten till fördel för andra företag inom samma koncern och samtliga fyra företag riskerar nu att straffas av USA för sina metoder.

Företagen blir till vad som kan liknas vid infrastruktur. Men framför allt Amazon och Google som har egna produkter som lyfts fram i deras egna sökalgoritmerna börjar bli marknadsmässiga problem. Amerikanska lagstiftare har börjat diskutera om företagen inte behöver brytas upp för att plattformarna och försäljning av produkter inte ska kontrolleras av samma ägare.

Företagen storlek gynnar på kort sikt konsumenten. Men om teknikutvecklingen stagnerar eller börjar helt kontrolleras av ett fåtal företag som redan dominerar marknaden kommer konsumenten tvingas betala notan för att den fria marknaden sätts ur spel.

Likt partier som dominerar stater i decennier börjar självaste infrastrukturen gynna den etablerade makten, även på internet. Enskilda personer kan bara medge att monopolaktören levererar vad som lovas. Men systemet blir mer dysfunktionell desto längre dominansen fortgår.

Beroende på vad den amerikanska utredningen kommer fram till bör även Sverige och EU agera för att den fria marknaden ska fungera på nätet.

Annons
Annons
Annons
Annons