Annons

Vem tar ansvar för trängseln i trafiken?

Tåg- och bussföretagen måste ta sin del av ansvaret för att förhindra smittspridningen av coronaviruset.
Ledare • Publicerad 30 juli 2020
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Vem tar ansvar för trängseln på bussar och tåg?
Vem tar ansvar för trängseln på bussar och tåg?Foto: Bengt Lagerstedt

För den som inte har tillgång till egen bil kan resandet i sommar utgöra en smittorisk då flera tåg- och bussföretag verkar ta myndigheternas rekommendationer med ro. Trots uppmaningarna om att hålla avstånd vittnar resenärer runt om i landet om trängsel på olika färdmedel.

Exempelvis valde SJ att öka antalet bokningar till 75 procent i samband med att reserestriktionerna inom Sverige hävdes. Något som snabbt ledde till att flera resenärer hörde av sig med klagomål om ökad trängsel på tågen.

Annons

Det händer att även bussar med bokningsbara biljetter blir fulla fastän Folkhälsomyndigheten uppmuntrar resenärer att välja dessa alternativ då risk för trängsel kan förutses. Tåg- och bussföretagen skyller de bristande rutinerna på otydlig kommunikation från myndighetens sida. Snälltågets marknadschef säger till exempel till DN att Folkhälsomyndigheten ”inte riktigt besvarar frågan om vad som gäller ombord på tåg och bussar”.

Även om Folkhälsomyndighetens kommunikation under våren diskuterats och kritiserats har myndigheten trots allt varit tydliga på en punkt; håll avstånd till varandra. Man behöver inte vara särbegåvad för att inse att avståndsregeln är lika viktig på olika färdmedel som i mataffären, uteserveringen och på stranden. Smittorisken blir inte mindre för att man kliver på ett tåg eller en buss.

Ändå verkar trafikföretagen osäkra på hur de ska hantera avståndsregeln. Bussföretaget Flixbus säger exempelvis att de inte begränsar antalet platser ombord, men att de däremot har utökat turerna. Men vad spelar en extra tur för roll om den buss man sitter på är full?

”Men även individen har sina begränsningar, och kan i de fall de blir placerade några enstaka centimeter från andra resenärer inte ta det ansvar som situationen kräver.”

Trots att det finns gott om buss- och tågföretag som tycker att rekommendationerna är otydliga finns transportföretag som trots detta valt andra tillvägagångssätt. I Östergötland kan passagerare nekas att resa med kollektivtrafiken vid risk för trängsel. Även vid halvfulla bussar kan chaufförer avvisa resenärer, vilket är en helt annan strategi än den Västtrafik har valt. Västtrafik menar att de saknar sådana befogenheter och därför i stället förväntar sig att passagerarna tar eget ansvar.

Det individuella ansvaret har betonats många gånger under pandemin. Det utgör också en stor del av den svenska strategin. Men även individen har sina begränsningar, och kan i de fall de blir placerade några enstaka centimeter från andra resenärer inte ta det ansvar som situationen kräver. Här måste företagen göra sitt.

Trängseln på bussar och tåg bör därför hanteras likt de fyllda uteserveringarna när de var ett tacksamt klagoobjekt. Enskilda uppmuntrades till att hålla sig till rekommendationerna. Men även krögarna förväntades ta sin del av ansvaret. Det är dags att tåg- och bussföretagen gör detsamma och ser till att skapa avstånd mellan resenärer.

Anela MurguzSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons