Annons

Västsverige betalar makt(s)pelet

Göteborgs hamn behöver undslippa det överhängande hotet om strejk. Men kampen om vänsterväljare gör att regeringen drar ut på tiden.
Göteborg • Publicerad 8 januari 2018
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Ann-Sofie Hermansson (S), vill att regeringen gör mer för Göteborgs hamn.
Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Ann-Sofie Hermansson (S), vill att regeringen gör mer för Göteborgs hamn.Foto: Thomas Johansson/TT

Det är inte varje dag som ledare ur arbetarrörelsen uppmanar en socialdemokratisk regering att skynda på lagstiftning som ska försvåra strejk. Men det var just vad kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Ann-Sofie Hermansson (S), och styrelseordförande i Göteborgs hamn, tidigare socialdemokratiska statsrådet Ulrika Messing, gjorde i en debattartikel (DI 7/1).

Annons

Sakfrågan är den utdragna och kostsamma konflikten kring Hamnarbetarförbundet. Konflikten handlar inte bara om arbetsvillkor. Dessa är med snittlöner på strax under 50 000 kronor i månade redan otroligt fördelaktiga för hamnarbetarna. Konflikten handlar också om makt. Ett fackförbund utmanar ett annat om vem som har rätt att teckna avtal i en terminal.

Hela Sverige förlorar på att det interna bråket drar ut på tiden. Värst drabbas förstås Västsverige. Enligt Svenskt Näringsliv har mer än vart tionde företag som tidigare använde Göteborg vänt sig till en annan hamn. Borås tidning rapporterade i somras under strejken om hur Boråsföretag inte har kunde anställa som planerat.

Sedan i juni pågår inga stridsåtgärder. Men konflikten är inte löst och hotet om nya strejker hänger kvar över Göteborgs hamn.

Skadan strejkhotet vållar är så allvarligt att regeringen tillsatt en utredare som ska se över rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden. Men frågan är känslig för Socialdemokraterna.

Jonas Sjöstedt (V) anklagar regeringen för att vilja inskränka strejkrätten. Konflikten skyller Sjöstedt på ”en aggressivt antifacklig ägare”.

Kanske är det därför som utredningen som borde ha hanterats skyndsamt inte redovisas förrän i maj. Då skjuts lagändringarna upp till nästa regering och konflikten med hamnarbetarförbundet och Vänsterpartiet drabbar inte Socialdemokraternas valkampanj. Politiskt smart av ansvarigt statsråd Ylva Johansson (S), men notan går till Västsvenskt näringsliv och därmed till jobb och välfärd.

Fokus just nu borde ligga på behovet av att muddra inloppet för att kunna ta emot större fartyg. För att nästa generation av containerfartyg ska kunna anlöpa Göteborg krävs investeringar i miljardklassen. Om regeringen inte skjuter till pengar finns en risk att Sverige går miste om inkomster ifall till exempel kineserna väljer att dirigera om sina fartyg till större hamnar som Rotterdam.

Att socialdemokrater i Västsverige nu gör gemensam sak med Moderaterna och uppmanar regeringen både till att skynda på förändringen av strejkrätten och att skjuta till pengar till hamnens framtid är bra. Men det visar också vilken splittring som finns inom vänsterfalangen i svensk politik.

Annons
Annons
Annons
Annons