Annons

Välkommen granskning av influencerbranschen

Kortledare • Publicerad 4 oktober 2019
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Bilden av Löwengrip i hennes Sommar i P1 är en annan än den som träder fram vid närmare granskningar av hennes bolag.
Bilden av Löwengrip i hennes Sommar i P1 är en annan än den som träder fram vid närmare granskningar av hennes bolag.Foto: Jessica Gow/TT

Det blev till slut omöjligt för företagaren och influencern Isabella Löwengrip att hålla fasaden uppe. En granskning som Expressen gjort visar att hennes egna siffror är uppblåsta och att det finns ett missnöje bland hennes kunder.

Det är en annan bild som nu målas jämfört med den hon själv förmedlade i sitt Sommar i P1 i somras. Där och då sade hon sig vara färdig med Sverige. Hon skulle till andra sidan Atlanten för att bli världens mäktigaste kvinna. Men i veckan har det framgått att utlandssatsningen i själva verket var nära att leda till konkurs.

Annons

Det har fått Löwengrip att öppna upp sig och dela med sig om sina motgångar, vilket är en helt annan sida än den perfekta och tillslätade som man annars får se. Och hennes unga läsare får en mer ärlig bild av vad som egentligen döljer sig bakom alla perfekta sociala medier-filter.

Att granska politiker, myndigheter och andra makthavare är självklart. Men granskningen av influencers har hamnat i efterkälke, framförallt för att fenomenet är så pass nytt. Med tanke på hur många personer dessa influencers når ut till dagligen och de många företag som samarbeten inleds med är det välkommet att även denna bransch granskas.

Anela MurguzSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons