Välfärd mer än driftsformer
Sedan LO presenterade sitt förslag har Svenskt Näringsliv ägnat sig åt att påtala nackdelarna med detsamma. Partierna, och grupper inom partierna, positionerar sig, och ledarsidor och debattörer argumenterar med oförminskad kraft.
Frågan om hur man ser på utförare av välfärdstjänster tar med andra ord stor plats i debatten. Ändå är den inte särskilt viktig.
Det vill säga, den är viktig därför att den säger något om hur man ser på företags villkor, äganderätt och mångfald. Men det är inte detsamma som att säga att den är viktig när välfärden väl kommer ner i vardagen.
När Almega , arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretagen, lät 2?567 personer ange vilka tre faktorer som är viktigast när de ska välja mellan olika utförare av välfärdstjänster blev topp tre medarbetarnas kompetens, tillgänglighet och bemötande från personalen. Frågan om ägarna plockar ut någon vinst kom längst ner på listan.
Branschorganisationen LIF, de forskande läkemedelsföretagen, lät Novus opinion fråga ”Vad är viktigast för dig i den svenska sjukvården?”. Längst upp kom tillgänglighet, bemötande och ”att läkemedel och behandlingar är moderna och håller hög kvalitet”.
Inget av ovanstående är något argument för att sluta att diskutera driftsformer. Man ska också vara medveten om att frågeformuleringarna styr. En annan undersökning hade med alternativet ”Det ska bara vara tillåtet med vinst om den återinvesteras i verksamheten”. 48 procent av de tillfrågade ställde sig bakom den formuleringen.
Men oavsett vilken syn man har på driftsformer riskerar den pågående debatten att göra att frågan om välfärdens innehåll trängs undan.
Tyvärr. Ty där finns många angelägna delar som förtjänar större plats. Det finns helt enkelt en stor vinst att göra i att bredda diskussionen, särskilt om man bryr sig om vad som är viktigt för väljarna.
Ledarredaktionen