Annons

Tid för upprustning!

Det är lätt att raljera över SJ:s VD Jan Forsberg när han säger att nu minsann ska det statliga järnvägsbolaget se över punktligheten på X2000.
Ledare • Publicerad 14 november 2008

Under oktober månad var rekordhöga fyra av tio tåg försenade. Oacceptabelt är bara förnamnet. Med tanke på att SJ gått med kraftig vinst de senaste åren borde mer pengar ha avdelats tidigare för att komma tillrätta med problemen.

De ständiga förseningarna är inte bara irriterande för resenärerna. De kan dessutom avskräcka dem som funderar på att börja åka kollektivt att våga lita på tåget. För att inte tala om de samhällsekonomiska kostnaderna av att så många kommer för sent till jobbet.

Annons

Samtidigt kan inte SJ åtgärda förseningarna på egen hand. Det svenska tågnätet är kraftigt överbelastat. Sverige är det EU-land som lägger störst andel gods på räls, 24 procent, men minst pengar på underhåll.

Decennier av bristande skötsel av banvallar, signalsystem, växlar och sliten räls lämnar förstås sina spår. Det leder till fler fel på utrustningen längs banan vilket skapar förseningar, dessutom slits tågen snabbare. Det är därför positivt att SJ gör en rikstäckande översyn tillsammans med Banverket. SJ ska även gå igenom samtliga X2000-tåg, felrapporteringen ska öka och fel åtgärdas snabbare.

I mars månad förväntas denna enligt utsago osedvanligt kraftiga upprustning ge resultat. Det är bara att hoppas att den bär frukt, men vana tågresenärer förväntar sig nog inte alltför mycket. De kommer att fortsätta ta tåget, försening eller ej, och knyta näven i fickan när de återigen får vänta på perrongen.

Ledarredaktionen

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons