Ta bilen till Holsljunga, ministern!

Ledare Artikeln publicerades
Här i Holsljunga fanns i många år en liten Ica-butik med bensinpump. I dag står den tyst och öde. Ett elände för många i sjuhäradsbyn.
Här i Holsljunga fanns i många år en liten Ica-butik med bensinpump. I dag står den tyst och öde. Ett elände för många i sjuhäradsbyn.

Finansminister Magdalena Andersson borde ta bilen till Holsljunga. Men hon bör handla och tanka först, så hon inte bli stående hungrig och med soppatorsk.

Hennes statsrådskollega, landsbygdsministern Sven-Erik Bucht, försökte i går med konststycket att spela ner betydelsen av att Andersson precis bestämt att höja bensinskatten från årsskiftet med runt en femtioöring, bensinen är ju så billig nu...

Höjningen slår förstås extra påtagligt mot glesbygdens folk som tvingas jobbpendla, skjutsa till skolor och handla i butiker en bra bit bort.

BT är inga anhängare av statligt stöd till den ena utsatta näringsgrenen efter den andra. Sveriges ekonomiska utveckling hänger på att olönsamt ersätts med lönsamt, att produktiviteten höjs.

Men en landsbygd som bara blir till vackra bilder i broschyrer och fritidshus för de som flyttat till stan undergräver Sverige på ett helt annat sätt. Utvecklingen där förståelsen för livet och miljön utanför tätorterna kostar på för landet indirekt och mer subtilt; vi förlorar det naturliga förhållandet till djur, till odlandet av det som blir till limpa i butiken, till människor som ser och hör och känner annat.

Därför borde delar av de fyra miljarder regeringen tar in på vallöftesbrottet om bensinskatten gå till ett förbättrat stöd för de näringar som är nödvändiga för att ”hålla hela Sverige levande”, som det brukade heta under valrörelsen.

Det var dåvarande näringsministern Annie Lööf som för ett drygt år sedan tillsatte Catharina Håkansson Boman som särskild utredare för att ”undersöka förutsättningarna för stöd till kommersiell service och vill offentlig service” i glesbygden.

I går överlämnade utredaren, själv en gång statssekreterare till Lööfs företrädare Maud Olofsson, sitt förslag till landsbygdsministern, själv bosatt i Karungi by i Haparanda och därmed rimligen född med förståelse för utmaningen.

Utredaren föreslår att ett stöd på upp till 300 000 kronor ska kunna ges till butiker med omsättning på mellan två och elva miljoner. Avståndet till närmaste annan butik måste vara minst 15 kilometer och det ska vara öppet minst 40 timmar i veckan.

Riktigt små glesbygdsbutiker, med omsättning under två miljoner, ska kunna få 100 000 kronor.

Utredaren räknar med att en statlig satsning på 35 miljoner kronor skulle kunna rädda minst 160 av de i dag runt 400 butiker som finns i de mest utsatta landsändarna, dit södra Sjuhärad hör.

Kaffepengar för regeringen – men som kanske skulle förbättra livsvillkoren på platser som Holsjunga söder om Svenljunga. Men det räcker inte ensamt. Bygden måste också sluta upp självt och handla hemmavid.

I Holsljunga drev en kvinna en liten Ica-butik i många år men sålde härom året när hon ville trappa ner. Men när en köpare till slut dök upp uppstod en rad bekymmer, så sedan ett bra tag står Holsjunga helt utan affär och mack.

När BT:s ledarsida stannade till där nyligen var det tyst och öde, även bensinpumpen vid butiken var stängd.

”Många äldre här saknar bil och det går dåligt med bussar. Det är mycket bekymmersamt och tråkigt att vi saknar en affär”, säger Conzitta Mellgren som sedan i fjol driver campingplatsen i byn, inflyttad från Göteborg.

Hon åker till Svenljunga och handlar i stället, dit är det 16 kilometer. Lika långt söderut finns en butik i Mjöbäck (en servicebutik finns också i Överlida en mil söderut).

Men på bilresorna dit finns ändå en vinnare: staten.