Annons

Svag sprängkraft får inte stå i vägen för bättre kollektivtrafik

En före detta kommunstyrelseordförande, tillika regionstyrelseordförande, står tillsammans med en före detta överste framför Krokshallsberget och blickar upp mot dess topp.
Ledare • Publicerad 11 januari 2013

Vad de ser? Ett problem, ty berget ska inte vara där. Det finns nämligen inte med på partikamraterna Roland Anderssons och Matts Liljegrens Boråskarta. Enligt Anderssons och Liljegrens karta, som de båda kallar Vision 2025 – Näringsliv, skulle stadens utveckling vinna på att Krokshallsberget fick ge plats för ett bättre och utökat resecentrum.

Sällan har väl den gamla sentensen ”stämmer inte verkligheten med kartan är det oftast verkligheten det är fel på” varit mer passande än i detta sammanhang. För berget måste bort.

Annons

Men varför bara en vision?

I dag finns få vettiga alternativ till Krokshallsberget, för att lösa kollektivtrafikens framkomlighet. En sådan lösning skulle ju dessutom frigöra Södra torget till att utvecklas till något annat än en latent livsfara för gående.

Svaret är givet: Dagens rödgröna saknar trafikplaner med sprängkraft. Ska man flytta berg krävs mer än svagt ledarskap.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons