Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Jesper Strömbäck: Journalistik är ingen förtroendetävling

Uppfattningar om mediers partiskhet säger mer om personen än om medierna.
Förtroendet för traditioella medier är stabilt, skriver Jesper Strömbäck.
Förtroendet för traditioella medier är stabilt, skriver Jesper Strömbäck.
Foto: Naina Helén Jåma/TT
Detta är en personligt skriven text i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

För någon vecka sedan presenterade Medieakademin den senaste Förtroendebarometern. Det var intressant läsning, inte minst med tanke på hur situationen i Sverige ibland framställs. Tvärtemot påståenden om att det skulle råda något slags förtroendekris visar den att förtroendet för centrala samhälleliga institutioner var stabilt eller ökade under det senaste året. Exempelvis ökade det för sjukvården, Riksbanken, riksdagen, och regeringen, medan det var stabilt för polisen, universitet och högskolor, svenska kyrkan och facket.

När det gäller medierna visar Förtroendebarometern på den övergripande nivån att förtroendet var stabilt också för radio och TV och för dagspressen generellt. Det gäller även för mer specifika medier som ”den lokala tidningen”, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen, SR, SVT och TV4. De som hävdar att medieförtroendet i Sverige är sjunkande får med andra ord inget stöd av undersökningen.

Samtidigt bekräftar Förtroendebarometern att medieförtroendet i Sverige tycks bli mer politiserat. Det gäller inte minst public service. Medan över 80 procent av dem som sympatiserar med V, MP, S och C uppger att de har åtminstone ganska stort förtroende för SVT och SR är motsvarande andel endast 29 (SVT) respektive 34 procent (SR) bland dem som sympatiserar med SD. Det är lågt även i jämförelse med M och KD, där runt 60 procent har åtminstone ganska stort förtroende för SVT och SR.

De som hävdar att medieförtroendet i Sverige är sjunkande får med andra ord inget stöd av undersökningen

Ett annat tecken på medieförtroendets politisering handlar om sambandet mellan var människor placerar sig själva respektive medierna på den klassiska vänster-höger-skalan: ju längre till höger människor placerar sig själva ideologiskt, desto längre till vänster placerar de samtliga medier.

Detta illustrerar det som inom forskningen kallas fientliga medier-fenomenet, vilket förenklat innebär att människor har en tendens att uppfatta medierna som om de gynnar motståndarna och missgynnar den egna sidan i en konflikt. Detta har visat sig även i studier där människor från olika sidor i en politisk konflikt har fått ta del av exakt samma innehåll. Särskilt framträdande är detta hos dem som är starkt engagerade i en konflikt, det vill säga bland dem som ofta är mest aktiva i den politiska debatten och på sociala medier.

En slutsats som kan dras av detta är att uppfattningar om att svenska medier är vänster- eller högervridna oftast säger mer om dem som har den uppfattningen än om medierna. Viktigt i det sammanhanget är att det inte finns något forskningsmässigt stöd för att svenska medier systematiskt skulle vara vänster- eller högervridna på nyhetsplats. En andra slutsats är att medierna svårligen kan förbättra sitt förtroende genom att försöka anpassa sig till dem som på politiska grunder har lågt förtroende för dem.

Det bästa som nyhetsmedierna kan göra är därför att ständigt försöka förbättra sin journalistiska bevakning och att ständigt låta sig styras av vad som är sant och relevant. Det är trots allt vad journalistik handlar om. Inte någon förtroendetävling.

Läs mer