GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Stefan Eklund: Alla vill till landsbygden

Det är inte bara politiska partier som har fattat intresse för landsbygden. Även medierna har ökat sin satsning på lokal journalistik.
Stefan EklundSkicka e-post
Ledarkrönika • Publicerad 22 januari 2022
Stefan Eklund
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
”Alla medborgare, var man än bor, förtjänar en journalistik som agerar som en tredje statsmakt och är en oumbärlig pelare i det demokratiska bygget.” BT:s chefredaktör Stefan Eklund om det nyväckta intresset för landsbygden.
”Alla medborgare, var man än bor, förtjänar en journalistik som agerar som en tredje statsmakt och är en oumbärlig pelare i det demokratiska bygget.” BT:s chefredaktör Stefan Eklund om det nyväckta intresset för landsbygden.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Alla vill vinna landsbygden. Inte bara politiska partier som SD och KD vars nyväckta landsbygdsintresse har marknadsförts brett. Även vi i medierna vill stärka vår närvaro på landsbygden. Public service-bolagen vill det, de privata mediehusen vill det.

Vad ligger bakom den här trenden?

För de politiska partierna handlar det om att fånga nya väljare (BT:s politiska redaktör Kajsa Kettil skrev om SD:s utspel tidigare i veckan). Det är tveklöst så att de framgångar som populistiska partier har haft i västvärlden de senaste åren i mångt och mycket grundar sig på framgångar på landsbygden. I USA genom Donald Trump, i länder som England (Brexit-omröstningen), Polen och Ungern är det också uppenbart. Vid ett besök i Budapest nyligen träffade jag universitetslärare som menade att stödet för Viktor Orbán finns utanför Budapest, inte i huvudstaden (och inte bland studenter, det finns en generationsaspekt i den här frågan också, det är uppenbart).

Men för att lyckas med detta i Sverige måste partierna blåsa under en motsättning stad/landsbygd som egentligen inte är en självklar sanning. Jag har tidigare skrivit om de mätningar som Göteborgs universitets SOM-institut har gjort och som visar att det inte finns någon överdriven polarisering mellan stad och landsbygd i Sverige när det gäller attityder och värderingar.

Motsättningen måste således skapas. En tveksam agenda för ett seriöst politiskt parti. Ändå sker försöken.

”Förr nöjde man sig inte sällan med att gå ut på Gärdet utanför TV-huset och intervjua några förbipasserande.”

Och medierna? Varför denna utökade satsning på landsbygden? Här är bilden mer komplex. Fler svar finns. Ett är att sedan populistiska krafter med sitt medieförakt lyckats göra medierna till en del av den förmenta storstadseliten vill medierna bevisa motsatsen. Inget fel i det. En Stockholmsfixering har funnits, det är bara bra om den bryts. Så det är ingen tillfällighet att SVT:s nyhetsprogram nu visar upp enkätröster från hela landet när man vill spegla ”vanliga människors” reaktioner på stora nyheter. Förr nöjde man sig inte sällan med att gå ut på Gärdet utanför TV-huset och intervjua några förbipasserande. SVT har också den senaste tiden öppnat flera nya redaktioner runt om i landet i syfte att förbättra sin bevakning av hela Sverige. Även Sveriges Radios nyhetsprogram gör numera regelbundna turer i rapportform runt om i Sverige. Bonniers-ägda Dagens Nyheter sträcker sig också ut i Sverige på ett annat sätt än tidigare, med nya redaktioner i Västsverige, Skåne och Norrland.

Så en slutsats, det finns säkert flera, skulle kunna vara att den populistiska hetsen mot medier har lett till en ökad satsning på journalistik från och för hela landet. Gott så.

De lokala tidningshusen, dit Borås Tidning räknas, har också fått ökade möjligheter att stärka sin bevakning av mindre kommuner genom det statliga så kallade ”vita fläck-stödet”. Det har för BT:s del inneburit ökade resurser på flera av de orter vi bevakar. Vi märker också att läsarna på landsbygden vill ha samma seriösa granskande journalistik som den som oftast sker i bevakningen av större städer. Vi har på BT fått mycket positiva reaktioner på den, om man så vill, tuffare journalistik BT numera står för i alla Sjuhärads kommuner.

Sydöstran i Blekinge, ingående i samma koncern som Gota Media, var nyligen platsen för en forskarrapport som fokuserade på just den tidningens små lokalredaktioner. Samma resultat där, många läsare efterfrågade, enligt rapporten, att tidningen vågade ”utmana politiker och främlingsfientliga krafter” samt ”driva frågor och ställa politiker till svars”.

Även i lokaltidningssammanhang kan vi alltså se en ambition att inte lämna någon fläck i Sverige vit. Alla medborgare, var man än bor, förtjänar en journalistik som agerar som en tredje statsmakt och är en oumbärlig pelare i det demokratiska bygget.

Fullföljer vi i medierna, både statliga och privata, det uppdraget får de populistiska krafter som vill få landsbygdens människor att känna sig bortglömda och maktlösa svårare att lyckas.

Journalistik för en bättre och mindre polariserad värld, helt enkelt.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.