Södra torgets öde värt en valaffisch
Nu när alla partier i kommunen presenterat sina vallöften och ambitioner för kommande mandatperiod finnes å ena sidan gedigna dokument att ta del av för den som tar sig tid att gå till valstugorna på Stora torget.
Där finns Vänsterpartiet och Socialdemokraternas löften om att avskaffa det obligatoriska skolvalet. S vill återinföra fluortanten och mer fysisk rörelse i skolan.
Där finns Allianspartiernas ambitioner om att låta en större del av välfärden konkurrensutsättas för att nå bättre kvalitet för en mindre peng. Vi läser ord som ordning, reda, trygghet, studiero.
Där finns Sverigedemokraterna som vill se fyra nya grundskolor, sänkta politikeravoden – men ingen Götalandsbana, alltså ny järnväg Göteborg-Jönköping.
Partiernas prioriteringar har värkts fram på medlemsmöten under vintern och våren och bygger på ideologi och uppdatering av kända käpphästar. De behandlar för stadens 111 000 invånare en och annan trivialitet, försök till rubrikskapande, men i huvudsak ansvarsfullt putsande på kärnuppgifterna vård, skola, omsorg.
Men visst saknas den där Frågan som får den lokala valrörelsen att Spraka.
Möjligen skulle framtiden för stadsbussarnas knutpunkt ha kunnat bli just denna Fråga, en som likt debatten om Folkets hus tänder debattbrasan. Den politiska oenigheten om Södra torgets framtid finns visserligen fortsatt och sedan länge. Till exempel skriver Liberalerna att de vill låta alla bussar utgå från resecentrum, Moderaterna har tidigare föreslagit bostäder på Södra torget och bilgarage under jord. Ändå har bussträtan även i denna valrörelse stannat på en hållplats.
Orsaken till limboläget är nog främst en evighetsväntan på beslutet om var den nya järnvägen till Göteborg (och förhoppningsvis även mot Jönköping) ska ha sin station: Blir det invid den nuvarande, vid resecentrum? På Lusharpan/Göta? Eller rent av vid Gässlösa? Eller politikernas önskelösning i tunnel under Stora torget?
Ändå är det förstås både intressant och roligt att pejla medborgarnas känslor för Södra torget som nav för stadsbussarna, och det har BT nu gjort tillsammans med Radio Sjuhärad och SVT Väst. Opinionsinstitutet Novus har gjort 500 telefonintervjuer med boråsare över 18 års ålder och de rödgröna partierna kan finna tillfällig tröst i att sex av tio, 59 procent, svarade att de vill ha bussarna kvar där.
Det var ju så att när kommunstyrelsen 19 februari röstade om den föreslagna ombyggnationen – primärt i syfte att förbättra trafiksäkerheten – skulle utföras med en temporär eller mer permanent lösning, vann de rödgröna med åtta röster mot fem.
Kanske är det inte konstigt att endast 15 procent svarade att de vill flytta bort stadsbussarna eftersom man inte har fått smaka på en skarpt alternativförslag. För det talar även den höga andelen, 26 procent, som säger att de inte vet eller inte har någon åsikt. När kommunens (senaste) utredning presenterades 11 april i fjol nämndes att tre alternativ till Södra torget granskats men av olika skäl avfärdats; Sven Eriksonsgatan, Allégatan och just resecentrum.
Men frågan är ju så mycket större än en praktisk och teknisk, eftersom Södra torget ligger där det ligger, vid stadens finrum.
Södra torget är värt ett bättre öde än att även i fortsättningen fungera som parkeringsplats för kollektivtrafikens allt större bussar. Låt vara att det geografiska läget inte är så dumt, men det är knappast det enda med snabbt gångavstånd till Stora torget.
Argumenten för att även i fortsättningen låta den bästa utvecklingsytan i Borås ligga för fäfot är svaga. Naturligtvis kan Södra torget bli så mycket bättre än i dag.
Låt hellre Södra torget få en annan funktion. Som social yta, marknadsplats, bygg bostäder, utveckla mötesplatser. Varför inte väcka Liberalernas gamla förslag om en saluhall till liv igen?
Även om bussfrågan inte står på valaffischerna 2018 är den värd att luftas. Gärna under den lokala valdebatt som BT är med och arrangerar på Sagateatern nästa måndag.