Kajsa Kettil: Snart kommer handlingsplanen – upp till bevis om SD eller klimatet är vinnare
Det är inte helt ovanligt att arbetsgivare lämnar dåliga besked på fredagar. Detsamma gäller inom politiken, åtminstone när de är angelägna om att nyheten ska väcka minsta möjliga uppmärksamhet. Det spelar också roll vilken fredag det gäller; om den infaller strax före jul är det till exempel sannolikt att en betydande del av landets journalistkår griljerar skinka istället för att grilla politiker.
Förra årets smygare gick dock som tåget. Fredagen den 23 december 2022 meddelade regeringen via infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) bland annat att den planerade tågsträckan Göteborg-Borås pausas, detta efter att tidigare samma höst ha avbrutit det nationella höghastighetsprojektet.
Beskedet väckte stor bestörtning inte minst i Västsverige, men uppmärksamheten avtog av naturliga skäl med tanke på att julen stod för dörren.
Så, vad blir årets obekväma nyhet? Mycket tyder på att den levereras av klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L), som på torsdagen enligt uppgifter (Aftonbladet 20/12) kommer att presentera den klimathandlingsplan som måste komma före årsskiftet. Risken är i så fall att det blir lite som i julklapparnas begynnelse, när det var tradition att sätta fast ett rim på ett vedträ eller en halmdocka, smyga fram till någons hus och kasta föremålet utanför dörren för att sedan snabbt avlägsna sig. Då innehöll klapparna inte nödvändigtvis något trevligt – versen kunde rentav vara riktigt elak.
Nämnda klimatpolitiska handlingsplan ska förklara hur Sverige ska leva upp till de nationella klimatmålen. Dokumentet lär inte författas på rim, men om innehållet är en gåva eller ett straff till klimatet och våra kommande generationer återstår att se. Klart är att ämnet är känsligt. Först talades det om att planen skulle komma ”under hösten”, sedan övergick det till ”före årsskiftet”, men när klimat- och miljöministern i en intervju luftade att det kanske kunde bli i början av 2024 tog det stopp. Centerpartiet och Miljöpartiet KU-anmälde ministern, som då påmindes om att regeringen enligt lag är skyldig att lägga fram planen under kalenderåret efter ett ordinarie riksdagsval.
”Det var välkommet, men hjälper knappast om SD agerar bromskloss när de kommande årens klimatpolitik ska mejslas fram.”
Kritikstormen fick Pourmokhtari att backa. Nu heter det återigen att klimathandlingsplanen presenteras före årsskiftet.
Med bara en dryg vecka kvar, varav få vardagar, börjar det bli brådis. Och det är inte svårt att föreställa sig varför det har kärvat. Med Sverigedemokraterna i regeringsunderlaget är det helt enkelt svårt att få igenom åtgärder som leder till nettonollutsläpp till 2045 och rejält minskade utsläpp till 2030.
Visserligen meddelade Sverigedemokraterna för en tid sedan att partiet ställer sig bakom Sveriges nationella klimatmål. Det var välkommet, men hjälper knappast om SD har agerat bromskloss när de kommande årens klimatpolitik mejslats fram.
Regeringen har redan fått ta emot rättmätig kritik för att reduktionsplikten sänks i januari, något som lär leda till fler körda mil med bensin- och dieselbilar.
Nu är det upp till bevis. Borgerligheten måste kunna bättre än att dansa efter SD:s pipa.