Skarpt tågläge – då passar S och M går och gömmer sig

Ledare Artikeln publicerades
Vid Region Jönköpings monter under ”Byggstart Sverige” hade man lekt med legojärnväg.
Foto: Lars Näslund
Vid Region Jönköpings monter under ”Byggstart Sverige” hade man lekt med legojärnväg.

MALMÖ. Ett brev betyder så mycket, skrev Thore Skogman medan Göingeflickorna sjöng. Gäller det även vykort från Borås? Ja, just nu är alla metoder tillåtna.

Ledarkrönika

Alla metoder för att övertyga inte bara dessa vykorts adressat, statsrådet Tomas Eneroth (S) på näringsdepartementet i Stockholm, utan även – eller kanske framför allt – finansminister Magdalena Andersson och Moderaternas partiledare Ulf Kristersson.

Ja, det handlar förstås, ännu en gång, om höghastighetsjärnvägen.

Vi är, återigen, på väg in i skarpt läge.

Skarpt och lätt irriterat läge.

Frustrationen bland politiker och stadsplanerare i södra och västra Sverige går nästan att ta på och den kokar ner till ”gör vad ni vill i riksdagen, bara vi får ett besked NU – blir det något bygge av höghastighetsjärnväg klar till runt år 2035, eller måste vi vänta ytterligare 50 år? I så fall kan ni lika gärna strunta i alltihop."

Till veckan när en bunt av dessa dimpa ner på näringsdepartementet.
Foto: Vykort gjort av Borås stad
Till veckan när en bunt av dessa dimpa ner på näringsdepartementet.

Vykorten upptryckta av Borås stad ska ses i det stämningsläget. De har en förtryckt text med en vädjan till tågminister Eneroth om att börja bygga ”en ny bana nu. För mig, mina barn, mina barnbarn och för Sverige”.

I går, i ett kongresscenter i Malmö, delades de ut av Borås delegation bland de runt 300 i huvudsak redan frälsta politiker, tjänstemän, företagare och lobbyister under kampanjdagen ”Byggstart Sverige”, arrangerad av bland andra Västra Götalandsregionen och just Borås stad.

Borås stads samhällsplaneringschef Bengt Himmelmann vid reklamskylten under ”Byggstart Sverige” i Malmö.
Foto: Lars Näslund
Borås stads samhällsplaneringschef Bengt Himmelmann vid reklamskylten under ”Byggstart Sverige” i Malmö.

Vad stort sker, det sker tyst, säger ju dikten. Gäller det även frågan om Sveriges största investeringsbeslut sedan evigheter? Trots larmandet i Malmö från experter och intressenter på scenen, skickligt utfrågade av Västsvenska handelskammarens näringspolitiske chef Stefan Gustavsson, är det knäpptyst i Stockholm.

Hur ska det tolkas? Är det verkligen så, att Tomas Eneroth har sin S-MP-regering med sig på att byta fot och via riksgälden låna upp de i runda slängar 230 miljarder som höghastighetssystemet är prissatt till, för att bygget inte ska bli ett hopplöst evighetsskämt? Att problemet ”bara” är att Moderaterna fortfarande säger nej, och att Magdalena Andersson därför inte vill riskera bilden av socialdemokratin som mest pålitlig rikshushållare? Att ingen i regeringen vill ta steget och säga ”vi vill” utan att ha Ulf Kristersson intill sig?

Eller är det måhända så, att tystnaden bottnar i fortsatt äkta oenighet inom S-ledningen?

För tyst är det.

20 december tog ”tågminister” Tomas Eneroth emot Sverigeförhandlingens slutrapport från Catharina Håkansson Boman.
Foto: Henrik Montgomery/TT
20 december tog ”tågminister” Tomas Eneroth emot Sverigeförhandlingens slutrapport från Catharina Håkansson Boman.

Det är visserligen inte alls märkligt att Tomas Eneroth ligger lågt innan regeringen har fattat det formella beslutet om den nationella transportplanen, det beslut som måste komma senast 20 mars för att propositionen ska hinna behandlas av riksdagen före sommaren. Många har nog räknat med att detta beslut också skulle innehålla ett principbesked i frågan om upplåning eller inte för att kunna snabba på höghastighetssystemet.

Men: den som i Malmö lyssnade till S-riksdagsledamoten och trafikpolitikern Rikard Larsson fick nog känslan att partiet är ute efter att vinna ytterligare tid: ”Om vi nu springer för att pressa fram tempot kommer vi att göra en bred politisk lösning en otjänst. Det finns inget som säger att om vi inte har ett beslut i nationella planen så betyder det inte att vi inte ska bygga en höghastighetsjärnväg. (...). Vi ska ha lite is i magen”, sa Larsson.

Han ville gärna peka fingret mot Moderaterna, som ju 2014, när ”prislappen” bara låg på 140 miljarder gjorde supertåget till sitt, men som sedan drog sig ur.

Tre höghastighetstågsengagerade politiker på scenen i Malmö utfrågade av Västsvenska handelskammarens Stefan Gustavsson, fr v Malin Wengholm (M), regionstyrelsens ordförande i Jönköping, Birgitta Losman (MP), regionråd i Västra Götaland samt Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.
Foto: Lars Näslund
Tre höghastighetstågsengagerade politiker på scenen i Malmö utfrågade av Västsvenska handelskammarens Stefan Gustavsson, fr v Malin Wengholm (M), regionstyrelsens ordförande i Jönköping, Birgitta Losman (MP), regionråd i Västra Götaland samt Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

Då var det inte mer än rimligt att Miljöpartiets och VGR:s Birgitta Losman kontrade med att påminna om att S-MP-regeringen ju plockat bort det gamla beslutet om att redan nu börja bygga Mölnlycke-Bollebygd-delen; ”S och M måste sluta käbbla”.

Ja, detta M. Som inte kom. Inbjuden till Malmö var bland andra Moderaternas trafikpolitiska talesperson, stockholmaren Jessica Rosencrantz. Men vare sig hon eller någon annan från partiet ville tydligen ta diskussionen.

Det kan förstås tolkas som att man inte gillar att stå där som the bad guy, eller som att partiledningen just nu sliter med frågan.

Vi noterar två intressanta faktum:

1. Trots att vi skriver februari har tågminister Eneroth, som hela tiden talat om nödvändigheten av en uppgörelse över blockgränsen, ännu inte bjudit in till några överläggningar.

2. Sveriges alla kommuner, landsting och regioner är ju samlade i SKL. I dess styrelse sitter relativt tunga politiker från alla partier. När SKL-styrelsen 17 november i fjol tog beslut om yttrande över den nationella transportplanen var man helt enig om formuleringarna. Även M-ledamoten Anders Knape. ”SKL förordar därför att satsningen på höghastighetsjärnväg läggs utanför planen (...)”, löd texten.

Så här skrev SKL:s eniga styrelse i yttrandet till regeringen.
Foto: Ur SKL:s styrelsebeslut
Så här skrev SKL:s eniga styrelse i yttrandet till regeringen.

Efter 90-talskrisen var Moderaterna naturligt brända av att uppfattas som statsfinansiellt släpphänta, och störda av att Göran Persson sedan fick framstå som den värsta Gunnar Sträng, om än utan hängslen.

Nu skriver vi 2018. Sverige har en nästan problematiskt låg statsskuld. Gör upp.