Anela Murguz: Ska M vinna fler val krävs kvinnornas förtroende
”Det måste kännas i magen när Moderaterna pratar politik, inte bara i huvudet”. Det var en av slutsatserna i partiets eftervalsanalys som presenterades för några veckor sedan.
Dessutom uppfattades partiets ton i valrörelsen olika av könen: Män ansåg i regel att partiets kommunikation var saklig och kvinnor tyckte att den var hård och aggressiv. För att vända partiets negativa trend måste det bli ändring på det. Det slår också eftervalsanalysen fast.
För faktum är att Moderaterna inte lyckades med sin viktigaste uppgift – att vinna regeringsmakten – tack vare egna framgångar. Mer korrekt beskrivning är att partiet vann valet trots ett rätt uselt valresultat där M inte längre är riksdagens andra största parti.
Till stor del beror det på partiets oförmåga att locka kvinnliga väljare. I tre val i rad har man tappat just kvinnor. Stödet börjar även svaja bland storstadsväljare som man historiskt varit starka hos.
”Efter att ha sprungit efter väljarströmmarna som gått till SD i åratal är det dags för M att snegla på S.”
Efter att ha sprungit efter väljarströmmarna som gått till SD i åratal är det dags för M att snegla på S, som i det senaste valet gick starkt framåt bland storstadsväljare i allmänhet och kvinnor i synnerhet. Det inser partiets kvinnoförbund, Moderatkvinnorna, som listar en rad åtgärder för att vända den dalande trenden bland de kvinnliga väljarna.
Bland annat vill Moderatkvinnorna att partiet prioriterar sakfrågor som är viktiga för både män och kvinnor och att partiet förändrar sin retorik och tonalitet. Det är förändringar som behövs om M i nästa val ska kunna bli andra största parti igen. Men i stället för att lyssna på kvinnoförbundet har ett förslag lagts fram som syftar till att begränsa kvinnoförbundets inflytande i partiet.
Med tanke på vilken uppförsbacke partiet står inför vore det olyckligt om förslaget antas.