Annons

Rivstarten som kom av sig

Den blev på många sätt ett fiasko. Priserna är inte alls lägre och produktbeskrivningarna ser ut som om de är gjorda med Google Translate.
Ledare • Publicerad 28 oktober 2020 • Uppdaterad 29 oktober 2020
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Amazon lansering blev en snöplig historia.
Amazon lansering blev en snöplig historia.Foto: Michel Spingler/AP/TT

Amazon sprider sig långsamt från land till land. Plattformen är en gigant i hemlandet USA men har svårt att dominera andra marknader. Ser man på dess lansering av den svenska hemsidan på onsdagsmorgonen kan man förstå varför. Amazon verkar knappt ha brytt sig om vad andra företag har lagt ut på den svenska hemsidan.

Företagen som lagt ut produkter utan någon som helst kunskap i svenska språket eller kvalitetsgranskning från Amazons sida. Resultatet har blivit ett stort antal ekivoka översättningar av sådant som ordet tupp och närmast slumpmässiga beskrivningar av produkter har redan förlöjligats in absurdum på sociala medier.

Annons

Vid lanseringen verkar merparten av produkterna komma från helt okända utländska leverantörer. Priserna är dessutom ofta högre än om man skulle köpa av svenska återförsäljare. Enligt en prisanalys gjord av Pricerunner är varorna i genomsnitt åtta procent dyrare.

Erbjudande om gratisleverans har tidigare visat sig vara ett vinnande koncept för Amazon i USA och det kan mycket väl locka kunder även i Sverige. Men utan att faktiskt vara användarvänlig i sina beskrivningar eller med konkurrensmässig prissättning är det inte mycket värt. Svensk näthandel har i flera år kopierat Amazons prispressande system med lagerhållning hos leverantörer och har försökt pressa leveranstider och kostnader. Det är lång väg kvar för Amazon att ta någon större andel av den svenska marknaden.

Man kan jämföra Amazons staplande steg med en annan digital succé, Tiktok. Som jag beskrev i en tidigare ledare (19/9) om vändorna kring sång- och dansmediet ligger värdet i teknikens förmåga att ignorera kulturella gränser och locka användare.

Amazon kan få stora intäkter där deras system redan är dominerande. Men de har stora svårigheter att översätta sitt system till ett nytt språkområde – något som sociala medier har lättare att göra eftersom användarna själva, snarare än försäljare eller plattformen själv, behöver bry sig om kommunikationen.

Problemen med näthandel generellt är dock de samma som före Amazons lansering. Vad är det för typ av handel som konsumenterna vill ha? Centrumhandel tynar bort. Butiker slår igen. På större orter kan andra typer av butiker, kanske sådana som erbjuder tjänster eller extra kundservice, ersätta de som stänger igen. Men på mindre orter kommer kundunderlaget inte vara detsamma.

Små näthandlare kan möjligtvis flytta sin försäljningsplattform till Amazon. Större återförsäljare som sedan tidigare försökt locka kunder med ett brett snarare än specialiserat sortiment kommer dock på sikt få hård konkurrens.

Problemen som Amazon står inför med språkproblem och prissättning är dock inget nytt för företaget. På lång sikt kan det mycket väl göra det enklare för konsumenterna att handla på nätet. Men en aktörs dominans medför också stora risker.

Man kan håna Amazon för de misstag som begås. Men man får heller inte glömma att det här är ett av världens mäktigaste företag.

Pontus WesterholmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons