Kajsa Kettil: Rimligt med striktare regler för bolag som hyr ut elsparkcyklar
Nu rör det på sig på elsparkcykelfronten. Sedan de eldrivna fordonen blev en del av stadsbilden på många håll i landet har de väckt känslor och lett till reaktioner. Å ena sidan framför uthyrningsföretagen att de erbjuder ett populärt och klimatsmart sätt att resa inom städerna. Det har de rätt i.
Å andra sidan protesterar kommuner och medborgare mot att många elsparkcyklar ligger och dräller när de som har hyrt fordonen inte lämnar tillbaka dem på rätt ställen. Dumpade elsparkcyklar på gång- och cykelvägar och trottoarer har orsakat ett flertal olyckor, och dessutom kostar det skattebetalarna pengar när kommuner tvingas ha personal som samlar in fordon på vift. Medborgare och kommuner gör rätt i att inte acceptera slarv som riskerar att kosta i form av mänskligt lidande och offentliga utgifter.
Ledarsidan har tidigare påpekat det orimliga i att skattebetalare ska stå för notan när uthyrningsföretagen smiter från sitt ansvar. Vi har även välkomnat att kommuner har börjat införa tydligare regler för parkering samt att företagen får betala en avgift som motsvarar kommunens kostnader för att placera ut parkeringsställ och samla in felparkerade elsparkcyklar.
”Medborgare och kommuner gör rätt i att inte acceptera slarv som riskerar att kosta i form av mänskligt lidande och offentliga utgifter.”
I Borås ledde de uppstramade reglerna till att uthyrningen hade minskat med ungefär 30 procent under januari-november förra året (BT 28/11-23). Det berodde delvis på att företagen Bolt och Bird valde att lämna Borås när de nya avgifterna infördes. De återstående två, Voi och Tier, berättade att deras uthyrning hade minskat på grund av de högre priser som företagen behövde ta ut på grund av kommunens höjda avgifter för bland annat parkeringsytor.
Samtidigt som klimatsmart mikromobilitet bör främjas är det naturligt att bolagen får stå för sina egna kostnader.
Nu väntar ännu striktare krav på uthyrarna. Som BT berättade på nyhetsplats häromdagen (31/8) har ett nytt förslag till avtal tagits fram, där uthyrarna får ta mer ansvar för bland annat skötsel och underhåll av uppställningsplatserna. Den som bryter mot det riskerar vite eller att avtalet sägs upp.
Även detta är fullt rimliga villkor. De borde inte heller innebära några problem för en seriös aktör.
Näringslivet är ju generellt sett lösningsorienterat. I det här fallet handlar det om att få kunderna att följa regler. Eftersom överenskommelsen mellan uthyraren och kunden innebär att kunden mot en avgift får använda fordonet och sedan parkera det på angiven plats vore det logiskt med ekonomiska konsekvenser för den som inte lämnar elsparkcykeln på rätt ställe. Jämför med att hyra en bil eller en släpkärra, där vore det ju helt otänkbart att överge bilen eller kärran på en parkering eller längs vägen. Den som betedde sig så skulle antagligen få betala en straffavgift, och vid upprepade synder portas som kund.
Om ansvaret hamnar där det hör hemma – hos uthyrarna – hittar företagen garanterat ett kostnadseffektivt sätt att få ordning på kunderna.
Annars är bolagen helt ute och cyklar.