GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Anela Murguz: Regeringens klimatpolitik håller inte måttet

Den nya klimatpolitiken sänder fel signaler.
Anela MurguzSkicka e-post
Ledare • Publicerad 14 november 2022
Anela Murguz
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Fler laddstolpar, men färre incitament för elbilar. Så lyder regeringens klimatpolitik.
Fler laddstolpar, men färre incitament för elbilar. Så lyder regeringens klimatpolitik.Foto: Henrik Montgomery/TT

Förra veckan rapporterade BT (9/11) om rusningen till Borås bilhallar efter att regeringen meddelat att bonusen för miljöbilar slopas – bokstavligen över en natt. Flera bilförsäljare fick hålla öppet längre än vanligt för att hantera tillströmningen av kunder. På en av bilhallarna genomfördes 300-400 köp eller tecknande ordrar på tisdagen, vilket är mer än det normala.

Många som förmodligen länge funderat på att köpa en elbil passade alltså på att göra det förra veckan. Nu när bonusen är borta lär nog inte lika många ta det steget. Den kritik som många bilhandlare riktat i samband med beslutet – att det hela skedde med så kort varsel – är därför det minsta problemet i sammanhanget. Värre är de signaler som regeringen sänder med helheten av sin klimatpolitik.

Parallellt med slopandet av miljöbilspremien går man fram med förslag om bland annat sänkt reduktionsplikt, samt att det nya reseavdraget skrotas. Det ska bli enklare att köra bil, är budskapet i regeringens budget. Men det ska samtidigt bli svårare att köpa en miljövänlig bil.

Dessutom är regeringen medveten om att den nya politiken kommer att göra det svårare att nå Sveriges klimatmål för 2030. Trots att Moderaterna var med och tog fram klimatmålen tar finansminister Elisabeth Svantesson det med ro. Till Svenska Dagbladet (11/11) säger hon att "gör vi inte det så gör vi inte det”. Apropå vad det innebär om Sverige inte når klimatmålen för 2030.

Visserligen satsar regeringen även på att bygga ut laddinfrastrukturen för elbilar, och regeringsföreträdare har lyft fram elektrifieringen som viktig för omställningen. Men denna satsning hade gjort sig bäst om den kombinerades med en politik som även i fortsättningen uppmuntrade fler svenskar till att köpa elbil.

”Politikens uppgift bör vara att se till att så många grupper som möjligt kan haka på omställningen.”

För det är uppenbart att sådana knuffar behövs. Enligt en expert som SvD (9/11) talat med är många svenskar medvetna om klimathotet och oroliga över utvecklingen. Men när det gäller att ändra sina levnadsvanor och beteenden avtar ambitionerna.

En viktig aspekt som tas upp i artikeln är att klimatpolitiska åtgärder kan slå olika mot grupper, vilket kan påverka attityden hos de grupper som drabbas mer av åtgärderna. Möjligen är det denna grupp som regeringen vill tala till med sin klimatpolitik. Men politikens uppgift bör inte vara att blidka vissa grupper genom att dra ned ambitionerna. Politikens uppgift bör vara att se till att så många grupper som möjligt kan haka på omställningen. För det behovet finns fortfarande även om regeringens budget signalerar något annat.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.