unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Sjuhäradarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Planera för rörliga liv i verkligheten

Att stoppa personbilar för oss inte framåt. Det gör däremot miljövänliga val som laddstolpar vid parkeringsplatsen.
Fler laddstolpar för elbilar vore ett välkommet tillskott till stadskärnorna.
Fler laddstolpar för elbilar vore ett välkommet tillskott till stadskärnorna.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.

”Klimatfrågan är central för en hållbar utveckling och Sverige har gjort åtaganden om att minska utsläppen av växthusgaser.” Så inleds betänkandet ”Stärkt planering för en hållbar utveckling”, som häromdagen överlämnades till bostadsminister Märta Stenevi (MP).

Det låter fint. Och i sak stämmer konstaterandet. Klimatfrågan är central för Sveriges kommande utveckling. Dessvärre har det lett till slutsatser som blir direkt kontraproduktiva för både utveckling och klimat.

För i delbetänkandet, som är en del av utredningen ”Samordning för bostadsbyggande”, föreslås att en kommun ska kunna avstå från att kräva parkeringsplatser i anslutning till nyproducerade bostäder på en tidigare obebyggd tomt. Det ska alltså kunna vara fritt fram att bygga till exempel lägenheter utan att erbjuda de boende en parkeringsplats. Syftet är att minska bilåkandet och därmed även de negativa effekterna på miljö och klimat. I gengäld ska det bli mer fokus på gång-, cykel- och kollektivtrafik samt på hållbara godstransporter.

Det är ett förbluffande ensidigt fokus på personbilen som boven i dramat, utan någon reflektion över vilket bränsle bilen tankas med. Det borde avskräcka, men troligtvis attraheras en miljöpartistisk bostadsminister av tanken på bilfria bostadsmiljöer.

quote
Verkligheten bjuder oftare på stressiga tisdagar i november med mörker, regn på tvären och lite för många tider att passa

Det är lätt att se framför sig ett slags drömscenario – tänk helsidesannonser för kommande bostadskvarter – där leende familjer trampar iväg från hemmet på sina lådcyklar. Kanske sitter en äldre person på en bänk intill, och sannolikt rastar någon en hund i periferin. Det är alltid sommar på bilderna, det regnar aldrig och ingen verkar behöva bära mer än möjligtvis en handväska eller en behändig ryggsäck.

Verkligheten bjuder oftare på stressiga tisdagar i november med mörker, regn på tvären och lite för många tider att passa. Men för att undvika missförstånd – att människor går och cyklar så mycket som möjligt är positivt både för folkhälsan och klimatet. Det vore dock naivt att tro att de flesta skulle vara redo att skippa bilen helt och hållet.

När städer förtätas, som exempelvis Borås upplever just nu, uppstår utmaningar för trafikflödet. Ingen strävar efter en citykärna som korkar igen av bensin- och dieseldrivna bilar. Samtidigt skulle nybyggnation utan tillgång till parkering sannolikt få negativa konsekvenser när exempelvis hyfsat pigga seniorer stannar kvar i villan i stället för att flytta till en bostadsrätt. Det leder i sin tur till en trögrörlig bostadsmarknad där yngre och barnfamiljer får svårt att hitta villor som plånboken tillåter, när det låga utbudet i kombination med låga räntor trissar upp priserna.

Detta vore märkbart inte minst för Sjuhärads mindre kommuner. För under pandemins hemmajobbande tillvaro sneglar alltfler storstadsbor på det smidiga livet i en mindre kommun. Åldersgruppen 40 plus har börjat flytta från storstäderna (SR 7/4), och villapriserna i landet har det senaste året stigit med i genomsnitt 17 procent, enligt uppgifter från Svensk mäklarstatistik som presenterades på onsdagen. Här sticker just en mindre Sjuhäradskommun ut. I Ulricehamn ökade priserna på villor och fritidshus med närmare 40 procent förra året, vilket är högst i landet.

Betydligt rimligare än att strypa tillgången till parkeringsplatser – och i slutändan mer miljövänligt – är i stället att uppmuntra till kloka val nästa gång det är dags att byta bil. Gärna gång- och cykelvägar, men även en satsning på laddstolpar till elbilar.

Läs mer