GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Anela Murguz: Nu får modeföretagen ta sitt ansvar

Det är ohållbart att slänga klädreturer.
Anela MurguzSkicka e-post
Ledare • Publicerad 17 januari 2023
Anela Murguz
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Privatpersoner har blivit mer medvetna kring sin klädkonsumtion. Men alltför många företag flyr fortfarande undan sitt ansvar.
Privatpersoner har blivit mer medvetna kring sin klädkonsumtion. Men alltför många företag flyr fortfarande undan sitt ansvar.Foto: Roald, Berit

Modeföretagen brukar inte vara sena på trender vare sig det gäller kläder eller samhällsfenomen. Givetvis har även de lagt märke till att människor försöker göra bättre val i sin vardag med anledning av klimatförändringarna. Därför uppmuntras kunderna bland annat till att lämna in sina kläder och textilier, i stället för att slänga dem.

Föregår företagen själva med gott exempel på den punkten? Det verkar inte så. Nyligen uppmärksammades en forskningsrapport som visade att många kläd- och elektronikreturer som gjorts inom e-handeln slängs.

 Innebär det att allt som returneras hamnar på soptippen? Nej, i vissa fall går returerna till välgörenhet och second hand. Men påfallande många gånger slängs produkterna och kommer därmed inte till användning igen. Något som en av rapportförfattarna beskriver som ”chockerande”.

Med tanke på hur hög svansföring många företag har när det gäller klimatfrågan är det minst sagt anmärkningsvärt att de uppmuntrar sina kunder till en sak, men sedan själva gör något annat.

Här är det läge att påpeka att återvinning av gamla textilier inte är en lösning på problemet. Faktum är att svenskarna överkonsumerar kläder. En siffra som brukar återkomma med jämna mellanrum är att det slängs omkring 8 kilo kläder och textilier per år och per person. Enligt SVT eldas 80 miljoner kilo kläder upp per år – bara i Sverige. Det räcker därför inte att enbart uppmuntra till återvinning av kläder och andra textilier som inte kommer till användning. Den totala konsumtionen av kläder måste ner.

Men det är som så ofta lättare sagt än gjort. Lagom till det nya året passade jag på att rensa min egen garderob. När jag var tonåring var det inte ovanligt att plaggen åkte ner i soppåsen. Men i dag finns – förutom en större medvetenhet hos mig själv – också betydligt bättre utbud av second hand-butiker och säljgrupper på Facebook.

 Det är tack vare enskilda människors engagemang som dessa alternativ finns i betydligt större utsträckning i dag. Dessa krafter har dessutom förstått att cirkulärt mode är inne och att överkonsumtion av kläder är ute. Något som i förlängningen leder till att fler privatpersoner fattar goda beslut.

De företag som slänger sina returnerade varor verkar inte ha insett detta. Dessutom straffas kunder som försöker göra något mer medvetna val genom att beställa flera storlekar samtidigt, och prova sig fram, i stället för att beställa ett plagg i taget.

För tre år sedan varnade FN:s handelsorgan för att klädindustrin släpper ut mer växthusgaser än flyget och sjöfarten ihop. Det minsta man kan förvänta sig av kläd- och modeindustrin är att de tar sitt ansvar.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.