Näslund: När nye M-ledaren talar om Borås-järnväg

Ledare Artikeln publicerades
Moderaternas partiledare Ulf Kristersson efter lördagens stämmotal i Örebro. Till höger nye partisekreteraren Gunnar Strömmer.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Moderaternas partiledare Ulf Kristersson efter lördagens stämmotal i Örebro. Till höger nye partisekreteraren Gunnar Strömmer.

ÖREBRO. Om det går att dra någon enkel slutsats av vad Moderaternas nye partiledare säger till BT, måste det bli denna: En ny järnväg Göteborg-Borås kommer att byggas – och det är akut.

Ledarkrönika

Det är givetvis positivt. Men för den som orkat följa alla politiska spårbyten i järnvägsfrågan är en rimlig reaktion också att ”ja, det visste vi väl att Moderaterna tycker”. För just nödvändigheten av att bygga en snabb pendel Göteborg-Borås nämnde ju Ulf Kristersson själv i en debattartikel i DI för ett år sedan.

Ledarsidan har flera gånger kritiserat Moderaternas defensiva hållning till hela idén med höghastighetsjärnväg mellan storstäderna. Men som vi skrev i fredagstidningen ledde hårt tryck från ett antal distrikt – däribland Västra Götaland, Jönköping och Östergötland – till att arbetsstämman i Örebro formulerade om partistyrelsens förslag. Kompromissen blev, den medvetet luddiga, formuleringen ”vi vill (...) bygga ut nya sträckningar av stambana” samt – nog viktigast av allt – ”staten måste kunna pröva alternativa finansieringsmöjligheter”.

Inne i det här konferensrummet på Conventum i Örebro förhandlade det utskott på Moderaternas stämma som ansvarade för frågan om framtida järnvägssatsningar. Foto: Lars Näslund.
Inne i det här konferensrummet på Conventum i Örebro förhandlade det utskott på Moderaternas stämma som ansvarade för frågan om framtida järnvägssatsningar. Foto: Lars Näslund.

När partistyrelsens Fredrik Saweståhl från Tyresö under den rätt tama nattliga debatten tolkade beslutet sa han: ”Formuleringen öppnar alla möjligheter för våra företrädare att förhandla.”

Axel Josefsson, partiets vice ordförande i Göteborg, sa för sin del att ”jag är nöjd att vi nu kan använda alternativ finansiering”. Hallands Hans Forsberg följde upp: ”Det behövs nu järnväg Borås-Jönköping som stannar på Landvetter.” Ja, ungefär så lät det om stämmobeslutet som inte fick innehålla ordet ”höghastighetsjärnväg”.

Så vad sa då partiledaren Ulf Kristersson själv efter beslutet? Fortsatt lika benhård motståndare till Sverigeförhandlingens förslag om att bygga hela 320 km/h-banan för runt 230 miljarder via upplåning? Nja, vi anar ändå en öppnare hållning – samtidigt som han tror att Socialdemokraterna vill dra sig ur alltihopa.

Ledarsidan: Om Stefan Löfven vill prata med dig om att göra en uppgörelse, kommer du då att säga nej?

Kristersson: ”När statsministern vill prata om saker ska man naturligtvis vara öppen för det, men oavsett vilken finansieringsmodell man använder måste man fråga sig om det är värt pengarna eller inte. Det är den fundamentala frågan. Jag gillar avancerad teknik, jag gillar tåg, åker mycket tåg själv… jag är för allt detta, men innan man spenderar några hundra miljarder och låser upp dem fram till 2035 någonting, måste man kunna titta skattebetalarna i ögonen och säga att det här är värt pengarna, det är investeringar som är lönsamma. Vi snackar om vår tids tunnelbanesystem i Stockholm. Hittills har jag inte sett så övertygande resonemang för det.

x Du känner ju också till Sverigeförhandlingens beräkning att med den strategi som regeringen valt kommer inte höghastighetssystemet vara färdigbyggt förrän runt år 2095. Det tror vi inte att heller Moderaterna låter så vettigt.

”Nej, alltså, om man tittar på överblickbar framtid, och jag medger att det är lite färgat av egna pendlingserfarenheter, så måste det gå att pendla in till våra storstäder från de omnejder som ligger runt dem. Det kan inte vänta helt enkelt. Därför tycker jag att kapacitetsförbättringar och renoveringar på de områdena är mer akut… Jag har respekt för att regeringen säger sig vilja bygga snabbtåg. Men vad jag inte riktigt har respekt för är att man skriver en eller möjligen två meningar om detta (i budgeten, vår anm). Man har ingen finansiering. Man låtsas vara för någonting som man inte har täckning för överhuvudtaget. Det tycker jag inte är helt seriöst. Så jag är rädd för att den dagen Miljöpartiet inte längre sitter i regeringen, då stryks det där. Då blir det bara en dagslända.”

Kanske sammanfattade Johnny Magnusson, Västra Götalandsregionens bas och delegationsledare på M-stämman, tågläget bäst: ”Inga dörrar är stängda, det är så man får se det”.

Med vad Ulf Kristersson ändå säger om att ”pendla in till våra storstäder” och med finansminister Magdalena Anderssons (S) vallöfte om att en ny järnväg Borås-Göteborg ska stå klar senast år 2030, kan politiken denna gång inte låta bli att leverera.

.