Annons

Ledare: När principer blir olönsamma

Den dominerande decentraliserade och kundnära ledningsfilosofin i Handelsbanken städas ut. Nu är det toppstyrt och digitalt som gäller.
Ledare • Publicerad 16 september 2020
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Handelsbankens vd Carina Åkerström berättar om de planerade neddragningarna. Cirka tusen personer kommer förlora sina jobb på banken de närmaste åren.
Handelsbankens vd Carina Åkerström berättar om de planerade neddragningarna. Cirka tusen personer kommer förlora sina jobb på banken de närmaste åren.Foto: Janerik Henriksson/TT

Onsdagens besked från Handelsbanken är kanske spiken i kistan för den så kallade ”kyrktornsprincipen”. Att företagande och framförallt banker inte ska sprida sin verksamhet över en större yta än vad man kan se från närmaste kyrktorn. Den lokala anknytningen som stärker förståelsen för näringslivets och privatpersoners förutsättningar håller på att försvinna.

Handelsbanken ska gå från 380 kontor ned till 200. På sikt kan det bli ännu fler som stängs, enligt ledningen. Cirka tusen personer förlorar sina jobb. En miljard kronor av de besparingarna som görs kommer istället gå till att förbättra bankens digitala tjänster.

Annons

Kontoren koncentreras dit där kundunderlaget är som störst. Mindre orter kommer troligtvis vara de första som förlorar sina bankkontor de kommande åren. I nuläget har Handelsbanken flera kontor i Sjuhäradsbygden. I Borås, Viared, Bollebygd, Herrljunga, Ulricehamn, Tranemo och Svenljunga. Med de aviserade neddragningarna skulle troligtvis flera av dem stänga. Men exakt vilka kontor som försvinner har inte meddelats ännu.

Handelsbanken har länge haft många bankkontor med lokalt styre. De anställda har haft mycket att säga till om. Genom andelsstiftelsen Oktagonen som är delägare i banken har dess tjänstemän kunnat påverka styrningen av verksamheten och säkra en utdelning de anställda. Nu tänker man strypa tillförseln av nytt kapital till Oktagonen vilket kommer på sikt att urholka stiftelsens ägarandel.

Det som utmärkt Handelsbanken i förhållande till andra stora banker har varit dess profil som tjänstemannastyrt och med ett omfattande kontorsnätverk. Med centraliseringen av makten och att tjänstemännen på sikt blir färre och får mindre att säga till om blir Handelsbanken en lika digitaliserad och avlägsen bank som många av alternativen.

”Vad man ska göra för att kompensera den digitala klyftan i samhället behöver såväl Handelsbanken som de andra storbankerna besvara.”

Många bankkunder har redan gått över till att bli helt digitala. Men långt ifrån alla. Särskilt äldre och människor som inte vuxit upp med den digitala tekniken har svårt att förstå de krångliga systemen med webbsidor och telefonappar.

Denna vändning kommer sannolikt tvinga människor som varit tveksamma till de elektroniska lösningarna att nu börja använda dem. De som inte lyckas lära sig hur systemen fungerar hittills kommer om inget görs falla mellan stolarna och få svårigheter att använda vanliga banktjänster.

Vad man ska göra för att kompensera den digitala klyftan i samhället behöver såväl Handelsbanken som de andra storbankerna besvara.

Det här är förändringar som hade kunnat ske gradvis men som nu görs i ett svep. När de gamla principerna inte längre betraktas som lönsamma, kastas de enkelt åt sidan.

Lite för enkelt tycker nog många kunder och anställda.

Pontus WesterholmSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons