Annons

Anela Murguz: Håll stadskärnan vid liv

Alla kan göra något i att hålla stadskärnan levande – men i slutändan hänger allt på boråsaren.
Anela MurguzSkicka e-post
Ledarkrönika • Publicerad 19 september 2020 • Uppdaterad 20 september 2020
Anela Murguz
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Köpcentrum i all ära – men det slår inte en riktigt bra stadskärna.
Köpcentrum i all ära – men det slår inte en riktigt bra stadskärna.Foto: Anton Hedberg

Det finns få saker som jag tycker är så trevliga som att ta en promenad ner till centrum, ta en kopp kaffe på Café Viskan, spana in det senaste modet i butikerna och köpa med mig en helgbukett från Buketten. Jag tycker att det slår storstädernas charm alla dagar i veckan, inte minst då de större städerna domineras allt mer av stora, komplexa köpcentrum och allt mindre av det lokala utbudet.

Låt oss ta Göteborg som exempel där Nordstan satt sin prägel på de centrala delarna av staden, framförallt vad gäller otrygghet och kriminalitet. Dessutom är stadskärnan opersonlig då många caféer, restauranger och butiker i det kringliggande området tillhör stora kedjor utan lokal förankring. Vill man hitta kontraster till detta måste man promenera en bit, vilket knappast är tilltalande för den moderna människan vars köpbeteende har förändrats radikalt.

Annons

Jag verkar inte heller vara ensam om att tycka så. I andra städer är det stora köpcentrum som suger åt sig kunder så till den grad att det påverkar stadskärnan negativt. Borås går mot strömmen när det går bättre för centrum än för Knalleland.

Men det innebär inte att det inte finns orosmoln också över Borås. Precis som på många andra håll i landet tampas även Borås med frågan om hur man ska hålla stadskärnan vid liv. Hittills har en medveten strategi varit att utöka utbudet av upplevelser i form av restauranger, nöjen och aktiviteter. Till exempel har leksaksaffären BR ersatts av en biljardbar. Men de förändringar som kommit med coronapandemin kommer kräva fler svar än så.

Likt politiken, där medborgaren gått från att rösta på partier av strikt tradition och lojalitet till att byta parti lika ofta som man byter sina strumpor, har även konsumenten blivit mindre lojal. Fler upptäcker e-handelns fördelar och väljer att i växande grad överge de fysiska butikerna. Med coronapandemin har nya grupper börjat handla via nätet och på så sätt fått uppleva att det inte enbart är lika med smidighet och bekvämlighet. Ur ett smittskyddsperspektiv är näthandeln också tryggare.

Svensk Handels årliga branschrapport (2020) visar dessutom att nära hälften av sällanköpshandeln förlorade minst 40 procent av omsättningen fram till mitten av april. Vissa företag hade till och med förluster på uppemot 80 procent. Denna utveckling går att ta på med blotta ögat. Under våren och sommaren har listan över butiker och restauranger som fått bomma igen i centrum blivit allt längre. Nu senast meddelade Intersport att man lägger ner sin butik med hänvisning till att coronakrisen slagit hårt mot företaget och att man med anledning av det inte klarar av hyran.

Politiken och näringslivet kan förbättra förutsättningarna genom att se över ekonomiska krisstöd, parkeringsmöjligheter, hyreskostnader och att tillsammans med konsumenterna utveckla långsiktiga planer likt den om att blanda shopping med nöjesaktiviteter. Eller varför inte fundera ett varv till om inte två handelsnav är för mycket för Borås?

Men till syvende och sist ligger utvecklingen i händerna på den enskilda konsumenten. Genom att välja att handla i butik framför näthandeln, och att välja lokala utbud framför de opersonliga stora komplexen, kan man förhindra ödelagda stadskärnor.

Annons
Annons
Annons
Annons