M spårar ur om supertåget

Ledare Artikeln publicerades
Sverigeförhandlingens HG Wessberg skakade i juni i fjol hand med Ulf Olsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Borås, om ett preliminärt avtal om medfinansiering, bostadsbyggande och centralt stationsläge för den planerade höghastighetsjärnvägen.
Foto:Therece Tilly
Sverigeförhandlingens HG Wessberg skakade i juni i fjol hand med Ulf Olsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Borås, om ett preliminärt avtal om medfinansiering, bostadsbyggande och centralt stationsläge för den planerade höghastighetsjärnvägen.

När Sverigeförhandlarna lägger fram en ny plan för höghastighetsjärnvägen där notan för skattebetalarna till och med kan nå u n d e r symboliskt viktiga 140 miljarder fortsätter Moderaterna tjurigt att säga nej.

Det är ett förvånande agerande av ett parti där ett centralt fundament är utveckling och framtidstro, ett mer rörligt och snabbt Sverige. Det är svårt att inte tolka den fortsatt negativa hållningen om supertåget som taktiskt.

Denna ledarsida uppskattar och respekterar Anna Kinberg Batras och den ekonomisk-politiska talespersonen Ulf Kristerssons ansvarshållning om de offentliga finanserna. Men tyvärr andas fredagens reaktion från Kristersson på Sverigeförhandlarnas nya kalkyl främst prestige och ovilja att ge regeringen ett handslag i något som – givetvis – skulle lanseras av Stefan Löfven som ett ståtligt exempel på ”Svenska Modellen” när det drar ihop sig till valrörelse; ”titta, nu bygger vi Sverige!”

I en skriftlig kommentar till TT sa Ulf Kristersson:

"De argument som framförs förändrar inte vår hållning. Beräkningar visar att höghastighetstågen kostar mer än den nytta de generar och därför är det bättre att investera i nuvarande stambana och förbättra regional arbetspendling".

Men ni som läser denna ledarsida vet ju också att den samhällsekonomiska analys som Trafikverket publicerade i augusti i fjol kom fram till att det inte är en bättre affär att gå på det andra utredda alternativet, att kraftigt rusta upp befintliga stambanor.

Märk väl att den bedömningen byggde på att supertågets totala nota skulle bli omkring 230 miljarder. Men det utspel som Sverigeförhandlarna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman gjorde i en debattartikel i SvD Näringsliv på fredagen landar alltså i en kalkyl på runt eller till och med under 140 miljarder.

x Dels begär de nu att Trafikverket utreder en betydligt billigare teknisk lösning: att i stället för fixerad räls i betong använda den traditionella varianten med räls på grovt grus/makadam.

Förslaget, som vi skrivit om tidigare, presenterades i våras av professorer vid KTH men har avvisats av Trafikverkets tekniker. Nu vill alltså förhandlarna ändå få det utrett.

x Dels föreslår man att regeringen säljer sina aktier i Telia, vilket bedöms kunna ge 60 miljarder.

”Regeringen måste våga tänka nytt för att minska kostnaden för snabbtågsprojektet. Allt måste inte betalas med statliga anslag”, resonerar HG Wessberg.

Vi noterar att Centerpartiets Annie Lööf under fredagen sa att hon vill att höghastighetsjärnvägen byggs. Vi vet också att hela Alliansen, med Fredrik Reinfeldt i spetsen, stolt lanserade Sverigebygget, som det döptes till, sommaren 2014 just till det bedömda priset av 140 miljarder.

När Moderaterna, som det senaste året avvisat projektet med hänvisning till den höjda prislappen, väljer att inte intresserat bejaka Sverigeförhandlarnas nya förslag inger det inte respekt.

Förhoppningsvis är fredagens snabba besked inte sista ordet från Moderaterna. Anna Kinberg Batra har mycket att vinna på att visa statsmannaskap i denna fråga.