GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kajsa Kettil: Låt konst och broar bygga broar

Ibland kan även lekfulla förslag på idéstadiet vara dynamit.
Kajsa KettilSkicka e-post
Ledare • Publicerad 11 november 2022
Kajsa Kettil
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Bland förslagen finns en passage och ett nytt konstmuseum i Krokshallsberget.
Bland förslagen finns en passage och ett nytt konstmuseum i Krokshallsberget.Foto: Lars-Åke Green

Nästa vecka bjuds boråsarna in till gemensam promenad. Inte främst för den fysiska hälsans skull, utan för att skapa sig en uppfattning om hur ett par ganska spektakulära idéer skulle kunna förbättra stadskärnan med fokus på området kring järnvägsstationen.

Det handlar bland annat om förslaget att klyva Krokshallsberget och att skapa ett konstmuseum ovanpå eller inuti berget, och även om ett nytt gångstråk som knyter ihop Norrby med centrum.

Bakom idéerna står två arkitektkontor, och det ska poängteras att det i nuläget rör sig om just idéer.

Vägen till politisk diskussion, ekonomiska överväganden, beslut och eventuell byggstart är alltså lång.

Men den kan ändå vara värd att vandra. För det här är riktigt spännande förslag! Om vi tillåter oss att åtminstone tillfälligt lämna ansvarsfulla överväganden som kostnader åt sidan och bara drömma lite, då är det lätt att se hur förslagen skulle kunna underlätta gång- och cykeltrafik och dessutom skapa ett tryggare och mer inbjudande centrum. För med ett bättre stråk mellan Norrby och stationsområdet skulle de två delarna vävas samman i stället för att skiljas åt inte bara av spårområdet utan också av en stor parkering och en flitigt trafikerad bilväg. Och även om någon storsatsning på höghastighetsjärnväg inte längre är aktuell, bör det bli en upprustning av sträckan Borås-Göteborg. När tåget mellan Västsveriges två största städer blir ett rimligt transportmedel vore det välkommet med en passage som bidrar till att centrala Borås känns inbjudande redan vid utsikten från perrongen.

”Broar har också ett både konkret och symboliskt värde.”

Det skulle göra det lättare och behagligare att exempelvis ta sig hem till Norrby eller in till citykärnan. Lägg till rejält med energisnål belysning både genom berget och på bron över spåren och promenad eller cykel blir garanterat vettiga alternativ för fler boråsare.

Innan någon spade sätts i marken måste det naturligtvis undersökas om projektet är ekonomiskt genomförbart, inte minst med tanke på de bistra tider som väntar. Men i vågskålen för ett ja finns faktumet att broar bygger broar. Broar har också ett både konkret och symboliskt värde. Det blev ett SD-förslag inför valet en påminnelse om. Partiet argumenterade då för att en bro mellan Stockholmsområdena Ursvik och Rinkeby borde rivas eftersom risken enligt partiet annars är stor att gängkriminella från Rinkeby tar sig till det mer välmående Ursvik för att rekrytera ungdomar.

Utan att negligera problematiken med rekrytering till kriminella gäng kan det konstateras att lösningen knappast är att stänga inne människor i utanförskapsområden.

Jag har själv kört bil mellan Ursvik och Rinkeby, och under några få minuters färd blev det tydligt att dessa två skilda världar behöver mötas, inte isoleras.

Detsamma gäller Norrby och omkringliggande stadsdelar. Om testballongen från stadsbyggnadskontoret når Boråspolitiken får vi hoppas att de folkvalda inser det.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.