Annons

Mikael Hermansson: Klart att vi ska kunna jämföra klimatpåverkan

Att göra det möjligt att jämföra olika resors klimatpåverkan är inte att svinga en pekpinne. Det är att göra familjevardagen lite lättare.
Mikael HermanssonSkicka e-post
Kortledare • Publicerad 5 oktober 2019
Mikael Hermansson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Klimatsmarta. Familjen Bencomo Gomez från Kanarieöarna tar tåget genom Sverige från Stockholm till Köpenhamn via Malmö.
Klimatsmarta. Familjen Bencomo Gomez från Kanarieöarna tar tåget genom Sverige från Stockholm till Köpenhamn via Malmö.Foto: Fredrik Persson / TT

Är en deklaration av resors klimatpåverkan verkligen det smartaste som regeringen kan hitta på? Säkert inte, men det är heller inte riktigt där som vardagskonflikten ligger. Den omställning som pågår i Sverige är inte en övning i antingen-eller, utan snarare tvärtom – en fråga om både ock.

Ty om det endast är ett som är gott nog, går något väsentligt förlorat. De stora förändringarna är nödvändiga, men mångfalden av små insatser ska inte räknas bort.

Annons

I veckan gav regeringen uppdraget till myndigheten Trafikanalys att komma med förslag på hur det kan göras obligatoriskt att redovisa klimatpåverkan i samband med marknadsföring och försäljning av långväga resor med buss, tåg, flyg eller färja. Syftet är att göra det möjligt att jämföra färdsätt, och på det sättet kunna fatta beslut med ännu en nivå av kunskaper att ta med i övervägandet.

Om detta med att förhålla sig till just graden av klimatpåverkan är en naturlig parameter i familjevardagen, innebär en hjälp i valet av hur semesterresan ska genomföras inte en pekpinne, ett påbud eller en pålaga. Som med så mycket annat i klimatomställningens tid faller sig även detta med tiden som både naturligt och självklart.

Annons
Annons
Annons
Annons