GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kajsa Kettil: Fram för fler vaccinkampanjer

Det behövs riktad information till grupper med låg vaccinationstäckning.
Kajsa KettilSkicka e-post
Ledare • Publicerad 10 maj 2021
Kajsa Kettil
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
När vaccinationsköerna inte ringlar långa kan uppsökande verksamhet behövas.
När vaccinationsköerna inte ringlar långa kan uppsökande verksamhet behövas.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ett poddavsnitt i mina lurar avbryts för reklam. Men till skillnad från det irriterande trams som brukar känneteckna radioreklam överraskar det här inslaget positivt: lyssnaren får höra en farfar ringa sitt uppskattningsvis 20-åriga barnbarn från mataffären, för att fråga om han ska handla något gott till henne. Några apelsiner kanske, eller en mazarin? Det vill hon.

På några få sekunder blir den så tydlig, kontrasten från det senaste året då de äldre har suttit isolerade i sina hem. Nu är det plötsligt de vaccinerade pensionärerna som kan röra sig friare i samhället och kanske till och med handla åt sina nära och kära som befinner sig i åldersgrupper där smittan just nu sprids mest.

Den brittiska mutationen har ju nästlat sig in hos såväl unga vuxna som elever i grundskolan och gymnasiet. Men dessa personer kan inte göra annat än att hålla avstånd och vänta. Vuxna strax över 18 år blir i regel bland de sista att vaccinera sig, och barn och ungdomar under 18 ska enligt de nuvarande reglerna inte vaccinera sig alls.

Inte mycket att göra i dagsläget, med andra ord. Desto fler åtgärder finns för de grupper som får men ännu inte har bokat tid för sin första spruta. Häromdagen berättade BT på nyhetsplats om ett samarbete mellan Borås stad och Boda vårdcentral. Vårdcentralen kommer tillsammans med kommunens stadsdelsvärdar att sjösätta en kampanj för att uppmuntra boende på Hässleholmen, Hulta och Boda att vaccinera sig. Orsaken är att vårdcentralschefen upptäckte att vaccinationstäckningen i de stadsdelarna var lägre än i övriga Borås. I veckan besöker därför stadsdelsvärdarna berörda bostadsområden för att sätta upp lappar och prata med folk om vilka som kan vaccinera sig nu och hur de ska gå tillväga.

Det är ett utmärkt exempel på hur det med relativt små resurser går att nå ut med viktig information. Livsviktig till och med.

Men Borås är inte ensamt om att konstatera skillnader mellan socioekonomiskt starka och svagare områden. Mönstret syns tydligt även i Stockholm, där 83 procent av 65-plussarna i Danderyd och Ekerö är vaccinerade, mot 64 procent i Rinkeby-Kista (DN 9/5).

Med tanke på att äldre och utrikesfödda har drabbats hårt av covid-19, är kampanjer som den i Borås mycket angelägna.

Och kunskap om fler inspirerande initiativ kan vara på gång. I dag presenteras en kartläggning för socialminister Lena Hallengren (S) som visar hur landets regioner har arbetat för att nå fram till grupper där vaccinationsgraden generellt är låg. Det är utmärkt. För kanske kan vi lära av varandra. Med 21 olika regioner och 290 kommuner pågår det sannolikt många effektiva vaccinationskampanjer runtom i landet. Vi har inte tid att låta varje geografiskt område uppfinna sitt eget hjul. En bättre lösning vore därmed att regioner och kommuner gav varandra sina bästa tips för att så många som möjligt ska vaccinera sig.

”Det är ett utmärkt exempel på hur det med relativt små resurser går att nå ut med viktig information. Livsviktig till och med.”
Kajsa Kettil

Detta för den enskilda individen som annars riskerar sin hälsa, naturligtvis, men även för att förhindra utbrott i områden med många ovaccinerade. Det mesta tyder på att vi kommer att få leva med covid-19 under överskådlig tid, och då gäller det att hålla nere smittspridningen även för att nya mutationer inte ska få fäste.

Vi är inte i närheten av folkimmunitet genom antikroppar hos personer som har genomgått infektionen. Vaccin är därför vår enda möjlighet att återgå till ett hyfsat normalt liv.

Och på tal om att återgå till ett vanligt liv, vem var det egentligen som stod bakom reklamen med den shoppande farfadern? Det hade jag glömt, och fick gå tillbaka till det aktuella poddavsnittet för att kunna konstatera att det var Folkhälsomyndigheten som berättade att vaccinationen är igång och att vi tillsammans går mot ljusare tider.

Men avsändaren är egentligen ointressant, så länge budskapet går fram. Och det gjorde det.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.