Guteland: Hög tid att stoppa tvångsmatningen

Inpass från vänster Artikeln publicerades
Offer för lönsamhetskrav. Tvångsmatning av ankor är inte det mest smakliga som försigår i EU-länderna. Det är dags för ett stopp.
Foto: Na Son Nguyen
Offer för lönsamhetskrav. Tvångsmatning av ankor är inte det mest smakliga som försigår i EU-länderna. Det är dags för ett stopp.

Transporter där djuren inte får tillgång till vatten och foder. Sällskapsdjur som smugglas mellan våra länder. Bondgårdar där stordriften hetsar att införskaffa allt fler djur och där djurens välfärd kommer i sista hand. Det är dags att göra något åt djurhållningen i EU.

Jag sitter i djurvälfärdsgruppen i Europaparlamentet. Varje månad, närmare bestämt på torsdagarna i Strasbourg har vi ett längre sammanträde. Inför detta möte måste jag stålsätta mig för att få dragningar om hur vi människor plågar djur i olika syften. Ena gången handlar det om smugglade katter och hundar. Andra gången om mjölkkor som aldrig får se solens ljus. Tredje gången om vidriga transporter eller den ofta vårdslösa hanteringen av kycklingar.

Nyligen hade jag ett möte med en organisation som jobbar med djurvälfärd. De påminde mig om hur produktionen av gås- och anklever går till. Det finns minimiregler om hur mycket levern får väga för att det ska få kallas ”foie gras” (gås eller anklever). Problemet är att det i princip är omöjligt för en uppfödare att nå upp i denna vikt på ett naturligt sätt. Därför tvångsmatas djuren. Det är ett plågeri som måste stoppas. I Sverige är denna tvångsmatning förbjuden vilket är bra. Ett första steg på EU-nivå måste vara att åtminstone ändra lagstiftningen så att djuren inte måste tvångsmatas för nå upp till kvalifikationerna.

Ett annat ärende på agendan den senaste tiden den illegala smugglingen av sällskapsdjur. Intet ont anande konsumenter bidrar till detta genom att köpa djur de inte vet ursprunget till. Katter och hundar separeras från sina mammor innan de är redo. De kan vara sjuka och föra in smittor i länderna dit de förs. Den nya ägaren bidrar tyvärr till lönsamheten, ovetandes om vilket djurplågeri som verksamheten medför. Vi behöver fler kontroller, men vi behöver också skapa ett medvetande om att man alltid måste ha koll på var valpen eller kattungen har växt upp och hur villkoren för aveln ser ut. Tillsammans kan vi stoppa efterfrågan och sätta stopp för detta!

En av de värsta plågorna som fortfarande pågår inom djurhållningen i EU är de djurtransporter med boskapsdjur som pågår på vägarna. Miljontals djur färdas varje vecka och ofta är de regler som finns om längd och villkor för transporterna bara riktlinjer som följs lite hursomhelst. Längre transporter än åtta timmar är fortfarande vanligt. I varmare länder blir transporterna ofta enormt varma för djuren. Diande och nyfödda djur separeras från sina mammor och förs ut på vägarna. Jag vet att det är obekväma sanningar men vi måste bli medvetna om att det fortfarande pågår! 

Djurplågeriet måste få ett slut. Det behövs en EU-kommissionär som tydligare i sin titel får ansvar för djurvälfärd och alla regeringar bör ha en minister med ansvar för djuren. På så sätt skulle frågan få den ställning i EU som den förtjänar och djuren skulle få en röst. Det vore inte en dag för tidigt!

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.