Annons

Johanna Grönbäck: Försvar av monopol viktigare än folkhälsa – om man frågar bolaget

Systembolaget värnar inte folkhälsan. De värnar sitt monopol.
Johanna Grönbäck
Gästkrönika • Publicerad 9 december 2019
Johanna Grönbäck
Detta är en personligt skriven text i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Systembolaget värnar inte folkhälsan. De värnar sitt monopol.
Systembolaget värnar inte folkhälsan. De värnar sitt monopol.Foto: /TT

Det är med en ömmande omtanke som ingen mor någonsin har känt för sitt barn som Systembolaget värnar sina kunder. Det ska vara kvalitet och samhällsansvar, liksom billig starköl och hemkörning. En klapp på huvudet och en knuff i ryggen.

För Systembolaget är folkhälsan debattens ledord och de allvarsamma nickningarna dess takt.

Annons

Nu vill de sänka lägstapriset på öl. Genom att introducera en ny starköl som kostar max 6,90 per burk, till skillnad från dagens billigaste på 8,40, vill de göra det mindre lönsamt att åka till Tyskland eller Danmark.

Värnandet av folkhälsan tycks här pausat. Det återupptas istället vid diskussioner om sådant som gårdsförsäljning, den i Sverige högst teoretiska idén om att mikrobryggerier eller vingårdar skulle få sälja sina varor direkt till besökare. Vid sådana tankar om försiktiga liberaliseringar handlar det om ”huruvida vi i Sverige vill ha en alkoholpolitik som utgår från folkhälsan eller en politik som leder till privata vinstintressen”, enligt Systembolagets hemsida.

Folkhälsa som ledord kanske främst används när det handlar om möjliga konkurrenter. Hur skulle det annars komma sig att Sverige dricker mest lådvin i hela världen – och inte i konsumtion per capita, utan i absoluta tal störst volym? Eller att Systembolaget introducerar vin på burk? Eller har börjat erbjuda hemkörning? Eller har bilder på kändisar på etiketterna?

Av folkhälsoskäl? För att de alkoholrelaterade problemen blir mindre om alkohol säljs utan vinstintresse, som Systembolagets syfte säger?

Systembolagets förtroende är högt bland svenskarna, 76,5 procent vill behålla monopolet. Kanske föga förvånande när samma monopol lägger stora summor på att berätta om sin förträfflighet.

Om bolaget faktiskt är förträffligt är en annan fråga. När David Sundén i rapporten ”Synd och skatt” (2019) analyserade den svenska alkoholpolitiken framkom att Systembolagets monopol inte bidrar till minskad alkoholkonsumtion. Andra länders högre alkoholkonsumtion förklaras av lägre priser, inte av avsaknad av monopol. Den där billiga starkölen blir genast genant.

Sundén kunde även visa att de studier som är finansierade och beställda av Systembolaget tenderar överdriva monopolets förträfflighet. Det handlar om antaganden som går att ifrågasätta och som sockrar resultat.

Men enligt Systembolagets vd är det Sundéns rapport, som tagits fram av Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO), som är ”farlig”.

Besvärande mycket tyder på att Systembolaget mer än folkhälsa eller något annat värnar sitt eget monopol. Om inte förr så har det då spelat ut sin roll.

Annons
Annons
Annons
Annons