Ett segt höghastighetståg

Ledare Artikeln publicerades
Under peptalk-mötet för höghastighetsjärnvägsbygget i Malmö under tisdagen deltog även Borås och Ulricehamn med tjänstemän, politiker – och reklamvepor.
Foto:Lars Näslund
Under peptalk-mötet för höghastighetsjärnvägsbygget i Malmö under tisdagen deltog även Borås och Ulricehamn med tjänstemän, politiker – och reklamvepor.

MALMÖ. Inom kort, kanske redan på fredag, blir Borås tionde kommunen att ingå överenskommelse med statens förhandlare: bygga runt 12 000 bostäder på 20 år och betala omkring 150 miljoner för att få höghastighetståg med en centralt belägen station.

En historisk händelse i sig. Men inte blir helhetsbilden av tågläget klarare av att inte ens ”Sverigebyggets fader”, Fredrik Reinfeldt, inte längre vill uttala sitt klara stöd.

Det var journalisten och moderatorn Britt-Marie Mattsson som gav förre statsministern ovan nämnda epitet när han presenterades på scenen för konferensen ”Byggstart Sverige” i nya, tjusiga centret Malmö Live på tisdagen.

400 politiker, experter och företagare företrädesvis från regionerna Västra Götaland, Jönköping och Skåne hade samlats för en del kick-off, en del påtryckning på regeringen, en del internt peptalk.

Från Borås, med tjusig banderoll, några av de tjänstemän – ledda av samhällsplaneringschefen Bengt Himmelmann – som sliter med spårdragningar och bostadslöften.

Från Ulricehamn, med mindre banderoll men också flyers, kommunalrådet Mattias Josefsson (S), som trots fortsatt nobben från Sverigeförhandlingen hoppas komma in i matchen igen via politiken, närmast genom det möte som Västra Götalandsregionens Birgitta Losman (MP) deltar i i övermorgon med infrastrukturminister Anna Johansson (S).

Kick-off och peptalk kan Syd- och Västsveriges beslutsfattare behöva. Hela våren har varit en enda lång ideologisk strid med framförallt Mälardalen och Stockholm, som inte vill att det satsas en skattekrona på 320 km/h innan man fått garantier för att de investeringar runt huvudstaden man anser är viktigare fått klartecken.

Innan den nya samhällsekonomiska analysen läggs fram 31 augusti kommer knappast någon tung politiker att vilja sätta ner foten (förutom L och SD, som uppträtt mindre seriöst). Men även om den analysen blir positiv för höghastighetsjärnvägen kommer det krävas politiskt mod av Stefan Löfven (S) och Anna Kinberg Batra (M) att säga ”nu åker vi”. Så känslig är frågan internt i de ledande partierna. Samtidigt, ska det sägas, har det ett politiskt pris att i n t e orka fatta beslut om vad som skulle bli den största infrastrukturinvesteringen i modern tid.

Som ett uttryck för känsligheten är Fredrik Reinfeldt ett talande exempel. Det var ju han och övriga Alliansen som 2 juli 2014 i Almedalen lanserade ”Sverigebygget”.

Peptalk-mötet i Malmö hade hyrt in Reinfeldt som under en, knappast gratis, konsulttimme ville placera in tågfrågan i ett större sammanhang. Som att ”den som vill ha höghastighetståg bör vara positiv till invandring”, sa han apropå behovet av befolkningstillväxt, och hade förstås en viktig poäng.

Men de i publiken som hoppats höra hans fortsatta stöd för supertåget åkte nog från Malmö besvikna.

”Jag satte mitt namn på detta 2014, då sa kalkylen 140 miljarder. Det var vad vi då visste. Jag kan inte förhålla mig till kalkylerna vi nu har hört”, sa Reinfeldt, väl medveten om tvivlen hos Moderaterna i dag.

Men i väntan på rikspolitiken måste Borås klara ut sitt och under kommunstyrelsemötet på tisdagen togs beslutet om hur kommunen definierar ”centralt stationsläge” - vi talar om en ruta som avgränsas av nuvarande station, Gina Tricot-huset och Simonsland.

Men Kristdemokraterna ville inte delta i beslutet. Som vi berättat tidigare argumenterar KD för en sydlig station, vid Gässlösa. Det står dem förstås fritt. Men märkligt att de inte ville avge en definitiv uppfattning under mötet, trots många år av tid att fundera.

Det är det samlade bostadsbyggnadslöftet från kommunerna som ska övertyga regeringen. Sverigeförhandlingen, mån om att visa snabba resultat, sa i Malmö att de tror på löften om totalt 200 000 bostäder och att alla – muntliga – avtal är klara före sommaren. Borås alltså kan bli klart nu på fredag.

Ändå: Den som känner att supertåget rör sig framåt i snigelfart förstår vi till fullo.