En bra skola måste få kosta
Inte sällan beskrivs läraryrket som ett utav samhällets viktigaste yrken. Trots det har lärarbristen varit ett faktum länge. För drygt två år sedan gjorde Skolverket en prognos som visade att 77 000 lärare kommer att saknas år 2023. Man kan redan nu konstatera att det inte kommer gå att utbilda bort den lärarbristen. Det kommer vara något som svensk skola behöver vänja sig vid i lång tid framöver.
Bristen kan delvis förklaras med de stora pensionsavgångar som väntar. Men det är också ett resultat av att skolan på många håll i landet under en längre tid fått dras med effektiviseringskrav. Det tär på lärare när personalen blir färre, att dokumentationen stjäl tid från undervisningen samtidigt som kraven på den enskilda läraren blir allt högre. En betydande andel behöriga lärare lämnar därför yrket för att jobba med annat, och antalet nyexaminerade lärare är helt enkelt inte tillräckligt många för att täcka behoven.
Återigen brukar det i den allmänna debatten ofta betonas att skolan är viktig. Ja, kanske rent av det viktigaste samhället kan satsa på. Men verkligheten är en annan. Många skolor dras med neddragningar och besparingar som stjälper snarare än hjälper skolorna.
I en granskning som P4 Sjuhärad (8/10) gjort framgår det att fem av åtta Sjuhäradskommuner sparat på grundskolan i år. På några skolor i Borås, Bollebygd och Ulricehamn har dessutom elevantalet vuxit markant samtidigt som personalstyrkan varit densamma.
I praktiken innebär det att läraren får fler elever att undervisa för, ge stöd, rätta dennes uppgifter och dokumentera. Allt detta under redan befintlig arbetstid. Redan nästa år kommer samtliga Sjuhäradskommuner behöva dra ner på antalet anställda per elev. Fem av dessa har bedömt att grundskolan inte kommer klara av att hålla budgeten.
Satsa därför ännu mer på skolan. Den är för viktig att skära ner på i den omfattning som gjorts. Det överordnade målet borde vara att sträva efter att ha en bra skola, inte en effektiviserad sådan. För effektiviseringar, eller nedskärningar som det i själva verket handlar om, sker oftast på bekostnad av kvaliteten på undervisningen.