En bättre väg än kvotering
Den publicerades i förra veckan men rubriken kunde lika gärna vara hämtad från förra året, från för tio år sedan eller längre tillbaka än så.
Problemet är med andra ord inte nytt. Inte minst uppmärksammades det i den stora kvinnomaktsutredningen från 90-talet (13 volymer med forskningsrapporter) och sedan dess har otaliga projekt satts igång för att förändra maktbalansen i näringslivstoppen.
Det går trögt , kan man konstatera, och inte bara i Sverige, utan i hela Europa. Så trögt att EU:s jämställdhetskommissionär Viviane Reding tidigare i höstas föreslog kvotering till bolagsstyrelser.
Förutom att kvotering är ett ingrepp i äganderätten – den som äger ett bolag, inte staten eller EU, bör få bestämma vem som ska styra det – är det också en trubbig metod för att hitta de bästa talangerna.
Bättre då att göra som de tio vd:arna vill i detta nya projekt. Det handlar alltså inte om styrelseposter, den frågan äger inte de, utan om att få fler kvinnor att nå de operativa chefspositionerna. Det är också ofta där vägen till ledningsgrupper och styrelser tar sin början.
De tio vd:arnas , från bland annat H&M, Ikea, Ericsson, Sandvik och Volvo, främsta skäl kan tyckas krasst – lönsamhet. De pekar ut rekrytering som en av framtidens stora utmaningar och för att hitta de bästa medarbetarna räcker det inte att söka bland männen.
Elementärt , kan man tycka. Och det vore lätt att raljera över initiativet. Det är 2012 och tio vd:ar skriver debattartiklar om att kvinnor är kompetenta.
Men problemet med för få kvinnor i toppen har inte handlat om att det funnits en uppfattning om att kvinnor är sämre, utan snarare om att företagen varit fast i gamla mönster och på olika sätt inte varit attraktiva som arbetsplatser för kvinnor.
Nu ska tio kvinnor i varje företag få i uppdrag att söka efter och se hinder och möjligheter. Erfarenheter ska delas och företagen ska inspirera varandra.
Om ett år blir det utvärdering. Förhoppningsvis med resultatet att fler kvinnor har kommit fram. Och förhoppningsvis kommer detta sätt att jobba att nå fleranhängare än Vivane Redings kvoteringsmetod.
Ledarredaktionen