GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Stefan Eklund: Skillnaden på digitala invandrare och invånare

Vilken digital generation tillhör du? Det avgör din mediekonsumtion...
Stefan EklundSkicka e-post
Ledarkrönika • Publicerad 12 juni 2021
Stefan Eklund
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
För "Generation Z” fungerar relationer lika bra digitalt som analogt.
För "Generation Z” fungerar relationer lika bra digitalt som analogt.
Foto: Alexander Olivera/TT

Jag är en baby boomer. Jag visste det inte, men efter att ha tagit del av rapporten ”Rättvisaren 2021”, som sammanställs av Mediekompaniet och Kantar Sifo inser jag var jag hör hemma.

”Baby boomer” är beteckningen på den generation som är födda mellan 1946 och 1964, som alltså är mellan 57 och 75 år gamla. Rapporten handlar om den och andra generationers medievanor.

En baby boomer (kommer från att det föddes väldigt många barn efter andra världskriget) är uppvuxna utan det digitala medielandskapet men har ändå tagit till sig stora delar av det. Jag och mina kamrater i åldersgruppen är således ”digitala invandrare”, som har behövt lära sig helt nya sätt att ta del av nyheter och övrig information.

Generationen före oss, 75 år och äldre, kallas ”The silent generation”, människor som haft ännu svårare att bli digitala, något som bland annat har visat sig under den pågående pandemin.

Efter oss kommer ”Generation X”, födda 1965–1980 (41–56 år), uppvuxna under de traditionella mediernas guldålder, där papperstidningarna dominerade nyhetsflödet tillsammans med två statliga TV-kanaler.

Sedan har vi ”Millennials” (1981–1995, 26–40 år), en generation som har haft internet som ett alltmer självklart inslag i vardagen, ”digitala urinvånare” som rör sig obehindrat i det digitala landskapet.

Och så ”Generation Z” då (1996–2005, 11—25 år), unga människor, enligt rapportens definition ”lika hemma i en online-värld som i en offline-värld” med ”mobilitet och socialisering som främsta kännetecken”. För dem fungerar relationer lika bra digitalt som analogt.

”Generationsskillnaderna i digital livsstil gör det heller inte lätt för oss som producerar journalistik. Många olika behov ska tillfredsställas när det gäller hur vi presenterar våra artiklar; papper, digitalt, rörligt, ljud – vad passar bäst?”

Det ska påpekas att alla nämnda namn på generationer är vedertagna i olika internationella forskningssammanhang. Jag tycker också att de säger en hel del om vilka stora skillnader det finns i digital livsstil bland människor idag. Och då gäller det ändå något så viktigt som hur man tar till sig nyheter och annan relevant information. Och annonser, förstås. Där har utvecklingen varit hård mot de traditionella (pappers)medierna, men även den digitala marknadsföringen har sina svårigheter, det visar rapporten. Framför allt när det gäller reklaminslag i film och TV. Och på Youtube. Den typen av reklam uppfattas nästan uteslutande som störande inslag, hos alla generationer. Själv har jag sedan länge slutat att se film på reklamkanaler eftersom upplevelsen trasas sönder.

Generationsskillnaderna i digital livsstil gör det heller inte lätt för oss som producerar journalistik. Många olika behov ska tillfredsställas när det gäller hur vi presenterar våra artiklar; papper, digitalt, rörligt, ljud – vad passar bäst?

Skillnaderna visar sig också i den del av rapporten som undersöker hur de olika åldersgrupperna hanterar källkritik. ”Baby boomers” nöjer sig oftast med att ta del av etablerade medier – morgontidningar och public service – digitalt. ”Generation X” rör sig över vidare digitala fält men är också mer misstänksamma och väljer bort avsändare de inte känner sig trygga med. ”Millennials” liknar ”Generation X” så till vida att de har hög digital närvaro och kompetens men är mer stressade i sin mediekonsumtion eftersom de ofta är mitt uppe i familjebildande och karriär men samtidigt inte vill missa något i det enorma nyhetsflödet.

För de yngsta, ”Generation Z”, är det mer okomplicerat. De ser inga skillnader på att navigera i den digitala miljön kontra den fysiska. De har lärt sig källkritik i skolan och vet att allt som står på nätet inte är sant.

Som en ”Baby boomer” kan jag bli lite avundsjuk på dem. De plågas inte av minnen från den fördigitala tiden och hyser inga betänkligheter inför att leva ett digitalt liv. Något annat finns ju inte.

De som jag och mina generationskamrater ser som framtiden – ”Generation Z” är redan där. Så småningom får vi se vad de gör med världen.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.