Annons

Kajsa Kettil: Egoism eller ansvar – nu kan Härryda avgöra de västsvenska tågens framtid

Om Härryda nobbar landshövdingens bud på fredag har den lilla kommunen Västsveriges risiga järnväg på sitt samvete.
Kajsa KettilSkicka e-post
Ledare • Publicerad 28 augusti 2024
Kajsa Kettil
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Blir det snabba tåg mellan Borås och Göteborg? Härryda har svaret.
Blir det snabba tåg mellan Borås och Göteborg? Härryda har svaret.Foto: Johan Valkonen

Turerna kring tågsträckan Borås–Göteborg har varit många och har dragits med flera stickspår. När det planerade höghastighetsprojektet mellan Sveriges största städer avbröts för snart två år sedan slog regeringen fast att det skulle byggas järnväg för snabba förbindelser mellan Göteborg och Borås, främst med fokus på arbetspendling. En snabbutredning gav sedan de berörda kommunerna i uppdrag att styra upp detaljerna kring exakt bansträckning, stationer och så vidare.

Då drog Härryda i nödbromsen. Trots att det skulle göra projektet dyrare och tågresorna längre krävde kommunen en station i Mölnlycke. Inga framsteg gjordes på förhandlingsfronten och läget såg minst sagt låst ut. Då kallades landshövdingen in. Den före detta försvars- och handelsministern Sten Tolgfors förstod att det brådskade och satte därför press på Härryda: Om parterna inte kunde hitta en lösning snarast fanns det andra infrastrukturprojekt att lägga statens pengar på.

Annons

Strax före midsommar stod det klart att bansträckningen var spikad – västsvenskarna kan se fram emot att resa snabbt på räls mellan Göteborg, Landvetter och Borås! I kompromissen ingår även ett stickspår till Mölnlycke till priset av omkring fem miljarder. I juni var det oklart hur den saftigare prislappen skulle finansieras, och nu är det inte många dagar kvar innan hans uppdrag löper ut. På fredag samlar han företrädare för kommunerna, näringslivet, Swedavia och regionen. Om parterna ställer sig bakom hans förslag till finansiering blir järnvägen av, annars ser framtiden betydligt mer osäker ut.

”Det är fullt förståeligt att oron bubblar inom det lokala och regionala näringslivet.”

Det senare vore förödande för pendlande boråsare och göteborgare, men även för näringslivet som då går miste om utveckling och tillväxt, vilket i förlängningen även drabbar välfärden i form av uteblivna skattekronor.

Det är fullt förståeligt att oron bubblar inom det lokala och regionala näringslivet. Till ledarsidan säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska handelskammaren, att det känns långt ifrån säkert att Härryda godkänner förslaget på fredag.

Visserligen accepterade till slut Moderaterna och Socialdemokraterna midsommarveckans kompromiss, men sedan dess har stämningen inom politiken varit ansträngd. För att göra en tuff situation svårare har Sverigedemokraterna enligt känt, populistiskt manér eldat på känslorna hos de invånare som är kritiska till att S och M ställer sig bakom överenskommelsen. Kritiken gäller bland annat en tunnel som är tänkt att gå under ett villaområde. Dessa kritiker får även stöd av den tidigare fotbollsmålvakten Tomas Ravelli som säger sig värna om miljön på platsen.

Men ifrågasättandet stannar inte där. Även M-ledaren Per Vorberg protesterar mot Sten Tolgfors och anklagar honom för att ha ställt ultimatum och utdelat hot (DN 22/8). Detta fick Ravelli och flera andra kommuninvånare att JO-anmäla landshövdingen för att inte vara opartisk.

Det är så klart bara trams och politiskt spel. Men med tanke på det kaotiska läget är det oklart om kommunen ser Västsveriges bästa framför sina egna önskemål.

Tar Härryda sitt förnuft tillfånga, eller blir det självmål på fredag?

Annons
Annons
Annons
Annons