Annons

Det är bränslet som ska bort – inte planet

Att bekämpa miljön behöver ske på fler fronter. Ju förr flyget blir mer klimatsmart desto bättre, för tåg och bilar fyller inte alla våra behov.
Ledare • Publicerad 17 maj 2021
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Människor kommer även fortsättningsvis att vilja flyga när tåg och bil inte är rimliga alternativ.
Människor kommer även fortsättningsvis att vilja flyga när tåg och bil inte är rimliga alternativ.Foto: Johan Nilsson / TT

Vad är det som avgör vilka miljöåtgärder som har störst effekt? En rapport från Ekonomifakta visar att världens transporter står för ungefär 21 procent av de totala koldioxidutsläppen. Industriell förbränning står för 22 procent och 36 procent av utsläppen kommer från el och värme om man bortser från lokal uppvärmning av bostäder. Sverige har mer än halverat sina utsläpp sedan 1970, men i andra delar av världen ökar de.

Just flygandet har fått en oproportionerligt stor roll i klimatdebatten. Det har till och med lett till ett nytt begrepp – flygskam. Det stämmer att flyget tillsammans med andra transportmedel utgör det en stor del av utsläppen. I stället för att skämmas för det borde man fråga sig varför folk flyger. Dessutom finns det stränga krav uppifrån för att få flygen mer bränslesnåla. Elflyg kan vara aktuellt redan 2025.

Annons

Pandemin har visat oss att många möten kan göras på distans – men inte alla. Fler och fler inser vikten av de fysiska mötena, och det är bara flyget som möjliggör dem i en global värld. Ofta klagas det på charterresor, men de utgör för många bolag endast en liten del av trafiken under en begränsad del av året. SAS motto är till exempel: ”To make travel easier for Scandinavia's frequent travelers.” Man flyger människor till jobbet och ser till att hela Sverige kan leva, trots att inte alla bor i storstäder.

Jan Carlzon var vd på SAS i slutet av en guldålder för flygbranschen. Själv försökte han göra flyget mer folkligt och blev en ikon för det kärleksfulla ledarskapet. (SAS ska nu för första gången få en vd som inte är från Skandinavien.) Tiden under Jan Carlzon är numera enbart ett nostalgiskt minne. Det har varit hårda tider för flyget länge, även innan pandemin bröt ut.

”Pandemin har visat oss att många möten kan göras på distans – men inte alla.”
Edel Irén Segersam

Jan Carlzon sade nyligen i en intervju till TT att han fortfarande tror på flyget: ” Flyget är en självklar del i ett integrerat transportsystem i Sverige. Vi är ett extremt avlångt land.”

Många ställen i Skandinavien hade varit svåra att bo på utan flyget. Landsbygden skulle bli mer öde än den redan är. Flyget fraktar också mediciner, används som pendelfarkost och underlättar besök hos nära och kära vid plötsliga händelser. Hur arbetsmarknaden ser ut är också en orsak till att folk behöver flyga. En reform av industri och arbete bör prioriteras framför transportvägen dit. Det hela är ett kretslopp och flyget är bara en del av den infrastruktur hela samhället vilar på.

Edel Irén SegersamSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons