Dags att växla upp

Trasiga tåg, urspårade tåg, försenade tåg. Sedan snön föll och kylan satte in har få dagar passerat utan att media har rapporterat om någon tågincident, någonstans i Sverige.
Ledare • Publicerad 7 december 2010
Kaos på Stockholms central sedan en rad tåg ställts in. Incidenterna med SJ radar upp sig. Samtidigt är det statliga bolaget en pålitlig kassako.
Kaos på Stockholms central sedan en rad tåg ställts in. Incidenterna med SJ radar upp sig. Samtidigt är det statliga bolaget en pålitlig kassako.Foto: Lars Pehrson / SvD / SCANPIX

SJ hamnar oftast i skottgluggen för kritiken, säkert även i många fall där något annat tågbolag inte har klarat sin uppgift.

Det var dock SJ som körde tåget som spårade ur i Herrljunga i söndags kväll. Ännu en incident som urholkar förtroendet för det statliga tågbolaget och som får passagerarna att snegla mot bilen, flyget eller bussen nästa gång de ska ut och åka.

Förtroendetappet visar sig i den senaste undersökningen från Svenskt kvalitetsindex. På två år har förtroendet för tåget som färdmedel sjunkit med nio enheter – från 63 till 54 på en skala från 0 till 100. Enligt undersökningen är resenärerna mer nöjda med alla andra transportslag, inklusive kollektivtrafiken.

Det ser inte ut att finnas någon ljusning i sikte. Kartläggningen gjordes i höstas. Sedan dess har SJ knappast framstått som det mest pålitliga alternativet för att ta sig från station A till station B och dessutom komma fram i tid. Bolaget har i mångas ögon stämplats som problemfyllt. Det är ett intryck som det kommer att ta lång tid att tvätta bort även om man skulle minimera antalet tillbud.

Bilden svärtas även ner av att SJ år efter år levererar stora vinster till regeringen. Flera hundra miljoner kronor i vinst i år, 4 miljarder kronor sedan år 2004. SJ har blivit en pålitlig kassako. Varför låter inte regeringen mer pengar gå till drift, service och underhåll?

Mycket skulle vara vunnet om man faktiskt tog problemen på verkligt allvar. Istället har regeringen givit med den ena handen och tagit med den andra. För ett par år sedan höjdes Banverkets drifts- och underhållsanslag väsentligt till 6,6 miljarder kronor per år.

I år har det skrivits ned med 700 miljoner kronor, sedan vände man och gick med på att Trafikverket från och med nästa år får disponera en halv miljard kronor ytterligare till underhåll. Banavgifterna kommer att fördubblas fram till år 2013 vilket drabbar tågbolagen och snedvrider konkurrensen på godssidan. Trafikverkets kostnader för snöröjning förra året kompenseras inte utan får tas från kommande budget.

Så även om regeringen har gjort mycket så är det långtifrån tillräckligt. Sverige intar fortfarande sistaplatsen i EU vad gäller järnvägsunderhåll. Långtradartrafiken tar stadigt marknadsandelar från godstransporter på räls och resenärerna byter till flyg och buss. Antalet inställda tåg ökar medan staten håvar in miljardbelopp i vinster.

Regeringens miljöpolitik syftar till att fler människor skulle välja det miljövänliga tåget och att mer gods skulle läggas över på räls och sjötransporter. När utvecklingen går åt det stick motsatta hållet går det knappast att luta sig tillbaka och vara nöjd med sakernas tillstånd.

Ledarredaktionen

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.