Annons

Bristerna får inte viftas bort

Ekots granskning av bristerna i det svenska järnvägsnätet (18/4) stärker kritiken från SJ:s avgående ordföranden Ulf Adelsohn.
Ledare • Publicerad 19 april 2011
En vanlig bild från Stockholms central i vintras. Strandsatta passagerare som väntar på försenade tåg. Decenniers försummelser av underhållet ökar risken för fel och olyckor. 
En vanlig bild från Stockholms central i vintras. Strandsatta passagerare som väntar på försenade tåg. Decenniers försummelser av underhållet ökar risken för fel och olyckor. Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX

Att nätet är slitet, fullt till bristningsgränsen och behöver mer underhåll är inget nytt. Ekots noggranna genomgång visar dessutom på rent hälsovådliga brister i uppföljningen av inrapporterade fel.

20 procent av fel som är så allvarliga att de kan leda till störningar och tågolyckor åtgärdas inte inom den föreskrivna tiden två dagar. Av inrapporterade 70.000 anmärkningar på banvallar, räls, sliprar, växlar och kontaktledningar åtgärdas endast 58 procent inom den tid som Trafikverket föreskriver.

Annons

När Adelsohn, för knappt två veckor sedan, inte fick förnyat förtroende från regeringen, påtalade han de grava underlåtenhetssynderna. Han anmärkte även på konkurrensutsättningen av tågtrafiken och på svagheter i organisationen runt tågtrafiken. Det är en kritik som sannerligen inte kan viftas bort.

Huvuduppgiften är att både passagerartåg och godståg ska gå i tid och framföras säkert. Att berörda aktörer inte klarar den uppgiften handlar inte enbart om för lite resurser.

Dålig kommunikation mellan Trafikverket och tågoperatören är en orsak, satsningar på tåg som inte är anpassade till det svenska klimatet en annan. Av Ekots reportage framgår dessutom att felanmälningarna läggs ut på entreprenörer vars arbete inte följs upp i tillräckligt hög grad.

En del av de svagheter som resulterar i olyckor och försenade tåg tyder alltså på samordningsbrister. Men naturligtvis behövs det även mer pengar. Sverige är sedan lång tid tillbaka fast planterat i EU-botten vad gäller underhåll.

Det var därför välkommet att regeringen sköt till 800 miljoner kronor i vårbudgeten. Det måste också sägas att denna regering är betydligt mer generös i satsningarna på kommunikationer än tidigare regeringar Persson. Men decenniers försummelser av underhåll och förnyelse kan inte lösas genom att nätt och jämnt hålla näsan ovanför vattenytan.

Finansminister Anders Borg får gärna ta efter sin förebild och föregångare Johan August Gripenstedt, frihandelsvän och initiativtagare till den omfattande utbyggnaden av den svenska järnvägen från 1850-talet och framåt. Handeln tjänar nu liksom då på fungerande förbindelser. Om godstransporterna på räls kan byggas ut minskas slitaget på motor-vägarna och man sparar miljön.

Det finns de kommande åren utrymme för större statliga satsningar. En ordentlig investering på rälstrafiken vore välkommen.

Ledarredaktionen

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons