Annons

Bristen på parkering kan bara lösas med fler parkeringsplatser

Parkeringskaoset på svenska turistorter och badplatser varje sommar talar antingen för att man underskattar den svenska turismen eller bilen som färdmedel. Alldeles oavsett är det dags att göra något åt bristen på parkeringar.
Ledare • Publicerad 26 juli 2021
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Parkeringsmöjligheterna ett allt större problem när den inhemska turismen i Sverige växer.
Parkeringsmöjligheterna ett allt större problem när den inhemska turismen i Sverige växer.Foto: (TT/BLT)

Sommar efter sommar återkommer parkeringskaoset på svenska turistorter, men även vid mindre badplatser. Badsugna personer får åka i cirklar och felparkeringarna hindrar i värsta fall räddningspersonal från att snabbt ta sig fram vid ett drunkningstillbud. Ofta försöker kommuner möta problematiken genom att sätta upp nya parkeringsskyltar, och vid större platser sätter man in parkeringsvärdar. Det är bra, men det behövs också fler parkeringsplatser för att lösa den återkommande parkeringsbristen.

Problemet med parkeringarna har blivit ännu tydligare under pandemin som genererat begrepp som hemester och svemester. Fler har till följd av det fått ställa in utlandsresan över sommaren och istället nöja sig med vad Sverige har att erbjuda. Den svenska turismen har därmed fått ett rejält uppsving de senaste två somrarna. Eller som jag under min semester hörde en kille säga till sitt sällskap i en av Sveriges mest populära turistorter; när man inte har kunnat resa utomlands har man fått upptäcka Sverige på ett nytt sätt.

Annons

För den svenska turistnäringen är det förstås bra eftersom det innebär ökade intäkter. Men för turistande svenskar betyder det också större trängsel i gårdsbutiker, på stränder och i vandringsleden. Därför blir det ofta svårt att hitta lediga parkeringar.

”Den som kan och har möjlighet bör förstås överväga att istället ta cykeln eller kollektivtrafiken. Men det är långt ifrån möjligt för alla.”
Anela Murguz

För de allra flesta innebär det att man behöver vänta längre än vad man tänkt sig. Ett fåtal väljer att parkera på olämpliga platser, vilket i värsta fall kan hindra räddningspersonal från att nå fram till en olycksplats snabbt. Men det finns också de som ser en möjlighet i att tjäna pengar på det. P4 Göteborg hade i förra veckan ett inslag om parkeringsstök vid en populär badplats i Göteborg. I inslaget berättar en boråsare om att hon blivit erbjuden om att köpa en parkeringsplats av privatpersoner och en närliggande kiosk för ett betydligt dyrare pris än för de vanliga parkeringarna.

Det höga trycket på Göteborgs badplatser har fått kommunen att uppmana besökare att ta sig till stranden med andra färdmedel än bil. Den som kan och har möjlighet bör förstås överväga att istället ta cykeln eller kollektivtrafiken. Men det är långt ifrån möjligt för alla. För som den västsvenska riksdagsledamoten Magnus Jacobsson (KD) skriver i en debattartikel i Göteborgs-Posten (19/7) räcker det inte med bara cykel- och järnvägar för att hålla Sverige levande. Detta apropå en större fråga om transportsektorns framtid där vissa trafikslag gynnas mer av regeringen än andra.

Det parkeringskaos som återkommer varje sommar är bara ett av flera uttryck för den större trend som Jacobsson beskriver i sin debattartikel. I tätorter gör man det allt svårare för bilister att ta sig fram centralt och parkeringsmöjligheterna krymper när strävan om ett bilfritt centrum blir allt viktigare.

Det är mycket möjligt att våra resvanor förändras till följd av pandemin, och att fler svenskar i framtiden väljer att turista inom Sverige till förmån för en semester utomlands. Och när reserestriktionerna lättas ytterligare lär vi även få räkna med fler utländska turister som kommer hit. Det kommer behövas en infrastruktur som är bättre anpassat för detta. Då får man inte glömma bort parkeringarna.

Anela MurguzSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons