unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Sjuhäradarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Mikael Hermansson: Bra av MP att ställa hårda klimatkrav för SAS-pengar

Det viktigaste med pengarna till SAS är att de är villkorade. Det statliga flygbolaget måste klara att minska sin klimatpåverkan.
Liberalernas näringspolitiska talesperson Arman Teimouri (L), finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP), näringsminister Ibrahim Baylan (S) och Centerpartiets näringspolitiska talesperson Helena Lindahl under en pressträff i Rosenbad under måndagen.
Liberalernas näringspolitiska talesperson Arman Teimouri (L), finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP), näringsminister Ibrahim Baylan (S) och Centerpartiets näringspolitiska talesperson Helena Lindahl under en pressträff i Rosenbad under måndagen.
Foto: Jonas Ekstrˆmer/TT
Detta är en personligt skriven text i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Det var väntat att regeringen skulle gå in med mer pengar i SAS. Men svenska skattebetalarna ska inte ta hela notan själva. De fem miljarder kronor som nu ligger på bordet är villkorade med att övriga ägare till det skandinaviska bolaget också skjuter till medel. Men det centrala i den nu beslutade rekapitaliseringen är snarare att den ser behovet av att forcera klimatanpassningarna.

Flyget är en klimatbov men Sverige är samtidigt ett avlångt land där andra kommunikationer inte möter behovet av tidsvinster. Så ska det flygas, ska den resan åtföljas att strängast möjliga krav.

Om de villkorade SAS-pengarna verkligen blir början till den ”totala miljöomstöpning” av svenskt flyg som budgetministern och språkröret Per Bolund (MP) valde att kalla överenskommelsen mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna, det återstår att se. Men det finns åtminstone en ny karta att följa där hållpunkterna ”utsläppen måste minska”, ”fördjupad klimatanalys ska genomföras” och ”pengar bara om klimatåtgärderna är tillräckligt skarpa och långtgående” pekar ut en ny och bättre rutt mot att nå Parisavtalets mål.

Klimatkraven på flyget är ännu ett steg i rätt riktning, men alls inte det enda denna måndag: Statliga flygplatsbolaget Swedavia får 3,15 miljarder kronor för att hålla igång de tio nationella flygplatserna, men går samtidigt inte vidare med att bygga ut Arlanda. I nuvarande läge handlar detta stopp rent konkret dock bara om att en ny pir inte byggs och ombyggnad av bagagehanteringen inte inleds.

ERBJUDANDE!

Allt innehåll på bt.se, appen MinBT och e-tidning alla dagar. 3 månader för endast 99 kr! (ord pris 597 kr)

Beskedet är en fjäder i hatten för Miljöpartiet. Kanske var det därför som näringsminister Ibrahim Baylan valde att tolka beslutet annorlunda – men först några timmar senare.

På presskonferensen sa näringsministern inte emot, men under eftermiddagen skickade han ut ett pressmeddelande till TT där Arlandabeskedet vattnas ur:

”Det finns inget beslut om att stoppa en utbyggnad av Arlanda”. Istället handlar det om ”ett kapitaltillskott till Swedavia för att de ska kunna upprätthålla underhåll och pågående investeringar” men ocksp om ”… en översyn av alla investeringar och prioriterar projekt och åtgärder som ökar effektivitet, flexibilitet och service framför kapacitet de närmaste åren.”

Här gör regeringen bort sig. Ena stunden vettig politik, i nästa kortsiktig partitaktiskt positionerande. Inte bra, särskilt inte om det leder till att klimatet kommer i andra hand.

Det mest överraskade under fyrpartipresskonferensen på måndagsmorgonen stod dock Liberalernas näringspolitiska talesperson Arman Teimouri för när han valde att avsluta sin del om pengarna till Swedavia med att nämna det lilla ordet ”intermodalitet”. I det här sammanhanget innebär begreppet att bolaget ska verka för att flyg, tåg och olika former av vägtransporter gemensamt kan bidra till bättre transporter.

”Swedavia ska samverka, inte konkurrera med tågoperatörer”, sa Teimouri och väckte därmed en och annan fråga:

Innebär detta att regeringen vill att exempelvis inrikesflyget mellan Landvetter och Arlanda ska minska eller rentav helt läggas ner med tanke på att tåget mellan Göteborg och Stockholm redan nu utgör ett bättre alternativ i alla avseenden?

Den prioriteringen vore värd att formuleras tydligare och rakare.

Där flygresorna kan minskas, där ska de också minskas. Och där tåget går så ofta som mellan Göteborg och Stockholm, där går det.