Anela Murguz: Även unga som drabbas av bedrägerier förtjänar bättre skydd
Bedrägeribrott är en av de brottskategorier som ökar mest. Förra året ökade polisanmälningarna med 22 procent jämfört med 2022, enligt Brottsförebyggande rådet. Dessutom är det en viktig inkomstkälla för den organiserade brottsligheten.
Därför är det angeläget att bekämpa bedrägerierna. Men det kan vara extra svårt när skammen hos de drabbade är stor. Till skillnad från många andra brott man kan utsättas för är det vanligare att personer som råkat ut för bedrägerier klandrar sig själva. Att man känner sig dum som inte lyckades se igenom bedragarnas knep.
Det är också vanligt att anta att bedrägerier är något som främst drabbar äldre. Det är ett rimligt antagande med tanke på att äldre mycket riktigt är överrepresenterade bland brottsoffren, men också för att den typen av fall får störst uppmärksamhet i media.
Det är viktigt att påminna om att bedrägeribrott kan drabba vem som helst – i alla åldrar. På senare tid har bedrägeriförsöken ökat på sajter som Vinted, där många – framför allt unga – säljer kläder på en andrahandsmarknad.
”Huruvida banker ersätter brottsoffer varierar. Men det betyder inte att det är rätt.”
Just anmälningarna mot Vinted är något som sticker ut jämfört med andra second hand-sajter, rapporterar Svenska Dagbladet. Det handlar inte så ofta om klädesplagg som inte kommer fram till köparen, utan om användare som får hela sina bankkonton länsade när de exempelvis säljer varor. Det beror på att bedragarna skickar iväg säljarna till en ny hemsida, med Vinteds logga och dylikt, där de ombeds legitimera sig med bank-id, i tron om att det är så de ska få sina utbetalningar.
Att Vinted inte tar ansvar för att användare på deras sajter råkar ut för den här typen av brottslighet är en sak. Men det är särskilt iögonfallande att drabbade personer som tidningen talat med vittnar om att även bankerna de är kunder hos är nonchalanta. En av dem beskriver det som att banken i princip säger att brottsoffren får skylla sig själva.
Bankerna är inte alltid konsekventa när det gäller att ersätta brottsoffer. I vissa fall kan bankerna kompensera för summan man har blivit av med, i andra inte. Branschen har generellt sett blivit mer restriktiv med ersättningar eftersom många bedrägerifall går ut på att lura brottsoffren till att göra transaktionen på eget bevåg. Något som Finansinspektionen, FI, är kritisk till i en rapport som nyligen kom om bankernas arbete för att förhindra bedrägerier. FI menar att bankerna behöver göra mer för att skydda sina kunder, bland annat genom att ersätta dem ekonomiskt vid bedrägerier.
Det duger inte att bankerna agerar så godtyckligt. Dessutom har branschen själv föreslagit ett antal åtgärder för att göra det svårare för bedragare att lyckas med sina brott, vilket ledarsidan har uppmärksammat tidigare. Nu är det upp till både branschen och politiken att agera snabbare så att inte fler privatpersoner råkar ut för bedrägeribrott.