Annons
Nyheter

Nöj er inte med stockholmståget!

Två spaningar från Almedalen - om Volvochefens goda gärning - och västsvenska politikernas mindre goda
Nyheter • Publicerad 5 juli 2014
Foto: Frank Augstein

Den dag Olof Persson slutar som chef för Volvo borde regeringen - oavsett färg - hyra in honom som general för att minska ungdomsarbetslösheten.

Vi gläds förstås åt att alliansen äntligen vill ha höghastighetståg förbi Borås - men Västsveriges rikspolitiker, i alla partier, bör skämmas för att de misskött jobbet att slåss för något ännu viktigare, supertåg på sträckan Oslo-Köpenhamn.

Annons

Ja, jag har nu också varit där, i detta svåremotståndliga spektakel politikerveckan i Almedalen länge varit.

Här sägs ju, faktiskt, också åtskilligt viktigt. I ett konferensrum i högskolan inom ramen för "Västsvenska arenan" diskuterade Volvochefens Olof Persson sätt för att få in unga i industrin med moderate arbetsmarknadsministern Elisabeth Svantesson.

Lite skamsen kände jag mig nog när Persson berättade om erfarenheterna av treåriga projektet Volvosteget; att det öppnats en "industriskola" ute på Torslanda hade jag förstått, men inte hur konkret och lyckad hjälp in i arbetslivet satsningen redan blivit.

Just nu är andra årskullen om 400 arbetslösa 18-22-åringar som antagits av flera tusen sökande ute på 13 orter där AB Volvo har produktion i Sverige, en av dem är busschassifabriken i Borås.

Under den ettåriga utbildningen i industriproduktion får ungdomarna lön. De är inte garanterade jobb efteråt men i dag har totalt 360 av de 400 fått jobb, på Volvo eller på annat håll.

Olof Persson var tydlig med att industriföretagen i Sverige måste in i skolväsendet mer strukturerat.

"Det har varit en verklig aha-upplevelse för många som gått Volvosteget att komma in hos oss", sa han. Nu finns politiken och åtgärderna på plats, menade han: "Det är dags för oss i industrin investera i detta".

Lika intressant som Volvosteget låter ett annat projekt "lastbilsvolvo" jobbar med, Skolsteget. I höst inleds ett pilotprogram där deras ingenjörer åker ut i gymnasieklasser i Göteborg för att lära ut - och väcka intresse.

Mycket tänk- efter efterapningsvärt, förstås, även i Borås. Näringsliv och skola måste öppna dörrarna för vandra på ett helt nytt sätt.

Några av de gymnasister som får inspiration från yrkeslivet som i Skolsteget kanske kommer att vara med och rita och bygga de framtida höghastighetstågen Stockholm-Göteborg-Malmö, som Alliansen till slut och så välkommet satte ner foten om häromdagen.

Annons

Det är givetvis fantastiskt om Sverige och Borås har inom, säg, två decennier 320-kilometeritimmentåg till och från huvudstaden, kanske det viktigaste som hänt Sjuhärad i modern tid.

Men: Undertecknad tror att höghastighetståg på sträckan Oslo-Göteborg-Köpenhamn skulle bli en för hela Västsverige ännu mer strategiskt viktig investering. Vi skrev här på BT:s ledarsida nyligen om tankarna som bär projektnamnet "8 million city", så stor skulle "arbetsmarknadsregionen" kunna bli, utsträckt över 60 mil.

Men i den ledartexten frågade vi oss också om "Stockholm" helt enkelt räds tanken eftersom det mentalt skulle placera Göteborg "mitt i Skandinavien".

Inte minskade den känslan av alliansutspelet där inte heller "delplan 1" i "8 million city" nämndes med ett ord, det som kommit att kallas "Missing link": nytt dubbelspår mellan Trollhättan och Halden.

Det kan förstås vara så att de västsvenska region- och rikspolitikerna lobbat och lobbar hårt i det tysta gentemot Stockholm för Oslo-Köpenhamn-höghastighetståg. Men tillåt oss tvivla, och det vore klädsamt om även alliansens västsvenska företrädare nu även offentligt och högljutt slogs för dem.

Johnny Magnusson, regionstyrelsens moderate vice ordförande, var hovsamt tacksam i sitt pressmeddelande i onsdags och talade om "välkomna, välriktade och väl genomtänkta satsningar". Oslo-Köpenhamn nämnde han inte.

Hans partikollega Sten Bergheden från Mariestad, som sitter i riksdagens trafikutskott och därmed mitt i smeten för just tåginvesteringsbesluten, visade heller ingen riktig stridsvilja under ett almedalenseminarium om projektet.

Sten Bergheden höll visserligen med Ole Elvestuen, norsk stortingsledamot i panelen, om att "8 million city" nu måste börja utredas ordentligt tillsammans med norrmännen. Men han skyllde att inget tycks hända mest på – danskarna.

"Danskarna kommer inte vilja betala alls. Vi måste enas hur vi ska kunna pressa dem", sa Bergheden.

Men Bergheden är inte ensam västsvensk i trafikutskottet. Dags även för KD:s Annelie Enochson och socialdemokternas Lars Johansson, båda från Göteborg, och Lars Tysklind, folkpartisten i Strömstad, att tala om för sina partier centralt att "8 million city" måste bli verklighet - också. Nu.

Annons

Vi önskar oss helt enkelt att det skulle låta lite mer som från venstres stortingsledamot Ole Elvestuens strupe:

"Detta måste byggas. Det kan bara vara en diskussion om n ä r. Jag har tre år på mig att lyfta detta betydligt. Detta ska vi bygga."

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd - moderaternas näste partiledare? - har träffat sin nya norska kollega, noterade hon i Almedalen i går. Men hon hade sin bedömning klar:

" Jag tror vi ska köra den här först (syftandes på stockholmståget, BT:s anm), men det behöver inte vara döden för Oslo-Köpenhamn. Men hur man väljer att prioritera i regionen är också viktigt."

Så kort sagt: börja kämpa på riktigt för den för Västsverige allra viktigaste satsningen - också.

Lars Näslund
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons